Zwrócenie się do organu „z uprzejmą prośbą” o wyrażenie zgody na umieszczenie tablic informacyjnych w pasie drogowym nie może oznaczać, że była to tylko „prośba”, a nie żądanie strony w rozumieniu art. 61 § 1 kpa – orzekł niedawno WSA w Kielcach.
„Uprzejma prośba”
Skarżący zwrócił się „z uprzejmą prośbą” do burmistrza o wyrażenie zgody na umieszczenie na słupkach z nazwami ulic informacji kierunkowej dojazdu do parkingu sanatorium lub wyrażenie zgody na samodzielne umieszczenie słupków z tablicą informacyjną, wskazując określone skrzyżowania ulic. Burmistrz odpowiedział, że sprawa może zostać rozpatrzona pozytywnie pod warunkiem uzupełnienia wniosku o określone dokumenty. Następnie organ poinformował skarżącego, że nie wyraża zgody na montaż tablic informacyjnych w pasach drogowych, przytaczając treść art. 39 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Burmistrz wskazał jednocześnie, że przedstawione tablice nie spełniają wymagań szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Wobec stanowiska organu skarżący wniósł o załatwienie sprawy rozumieniu przepisów kpa, przy czym otrzymał informację, że burmistrz podtrzymuje swoje stanowisko i przytoczył argumenty za uznaniem swojego pisma za decyzję administracyjną.
„Zwykłe” pismo organu nie jest decyzją
WSA nie podzielił stanowiska burmistrza, że w okolicznościach sprawy pismo skierowane do skarżącego jest decyzją administracyjną, bowiem nie zawiera ono wymaganych prawem elementów decyzji administracyjnej zgodnie z art. 107 § 1 i 3 kpa.
Skoro pismo organu nie jest decyzją administracyjną, to stan w którym takiej decyzji nie wydano należało zakwalifikować jako bezczynność burmistrza w rozumieniu art. 37 § 1 pkt 1 kpa.
W realiach sprawy, burmistrz miał obowiązek potraktować pismo zawierające „uprzejmą prośbę” jako wniosek o wszczęcie postępowania o wydanie zezwolenia na umieszczenie tablic informacyjnych w pasie drogowym, następnie przeprowadzić to postępowanie zgodnie z regułami wynikającymi z przepisów kpa, kończąc je wydaniem decyzji administracyjnej. Decyzją taką nie jest „zwykłe” pismo organu skierowane do skarżącego.
Według WSA, skarżący miał prawo oczekiwać, że organ związany rygorami formalnymi wynikającymi z przepisów proceduralnych, przeprowadzi prawidłowe postępowanie administracyjne, kończąc je wydaniem rozstrzygnięcia.
Burmistrz załatwi sprawę
W konsekwencji WSA stwierdził, że burmistrz dopuścił się bezczynności i zobowiązał go jednocześnie do wydania decyzji w sprawie z wniosku skarżącego o zezwolenie na umieszczenie tablic informacyjnych w pasie drogowym.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 30.11.2023 r., sygn. akt I SAB/Ke 4/23, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl