Według najnowszego raportu WHO roczna liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nieznacznie spadła do 1,19 miliona rocznie. Jednak przy ponad 2 ofiarach śmiertelnych na minutę i ponad 3200 dziennie, wypadki drogowe pozostają głównym zabójcą dzieci i młodzieży w wieku 5–29 lat.
Z najnowszego globalnego raportu WHO dotyczącego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na rok 2023 wynika, że od 2010 r. liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadła o 5% do 1,19 mln rocznie. Jednak wypadki drogowe pozostają utrzymującym się globalnym kryzysem zdrowotnym, a piesi, rowerzyści i inni niechronieni użytkownicy dróg są narażeni na ostre i rosnące ryzyko śmierci.
Z raportu wynika, że 28% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na świecie miało miejsce w regionie Azji Południowo-Wschodniej WHO, 25% w regionie zachodniego Pacyfiku, 19% w regionie Afryki, 12% w regionie obu Ameryk, 11% w regionie wschodnim Regionie Śródziemnomorskim i 5% w Regionie Europejskim.
Dziewięć na 10 zgonów ma miejsce w krajach o niskim i średnim dochodzie, a liczba ofiar śmiertelnych w tych krajach jest nieproporcjonalnie wyższa, jeśli porówna się je z liczbą pojazdów i dróg, jakie posiadają. Ryzyko śmierci jest 3 razy wyższe w krajach o niskich dochodach niż w krajach o wysokich dochodach, mimo że w krajach o niskich dochodach znajduje się zaledwie 1% pojazdów silnikowych na świecie.
Pięćdziesiąt trzy procent wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to niechronieni użytkownicy dróg, w tym: piesi (23%); osoby poruszające się na dwu- i trójkołowych pojazdach silnikowych, takich jak motocykle (21%); rowerzyści (6%); oraz użytkownicy urządzeń mikromobilności, takich jak hulajnogi elektryczne (3%). Liczba zgonów wśród pasażerów samochodów osobowych i innych czterokołowych lekkich pojazdów spadła nieznacznie do 30% wszystkich ofiar śmiertelnych na świecie.
Raport WHO ujawnia alarmujący brak postępów w ulepszaniu przepisów i standardów bezpieczeństwa. Zaledwie w sześciu krajach obowiązują przepisy zgodne z najlepszymi praktykami WHO w zakresie wszystkich czynników ryzyka (przekroczenie prędkości, jazda pod wpływem alkoholu, używanie kasków, pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla dzieci). Podczas gdy pozostałe kraje muszą dopracować kwestie związane z bezpieczeństem w ruchu drogowym.
Globalny raport WHO dotyczący stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na rok 2023 jest piątym z serii mierzącej postęp w ograniczaniu liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych.
Źródło: WHO