Korzystanie z dróg wewnętrznych podlega regulacji prawa cywilnego, w tym przepisom o ochronie prawa własności – uznał WSA w Poznaniu odrzucając skargę na bezczynność wójta gminy w przedmiocie przywrócenia drogi dojazdowej.
Czego dotyczył spór?
W skardze na bezczynność wójta skarżący domagał się przywrócenia przejezdności drogi dojazdowej (wewnętrznej) do działek stanowiących własność skarżącego. W stanie sprawy bezsporne było, że droga wewnętrzna jest położona na terenie stanowiącym własność gminy.
Uzasadniając skargę skarżący podniósł, że o przywrócenie przejezdności drogi zwracał się do wójta kilkakrotnie, lecz wezwania te pozostały bezskuteczne.
Z kolei wójt stanął na stanowisku, że przywrócenie przejezdności drogi wewnętrznej może być przedmiotem postępowania cywilnego, a nie administracyjnego, stąd nie pozostaje on w bezczynności w tej sprawie.
Wójt nie jest zobowiązany do podjęcia czynności w zakresie przywrócenia przejezdności
Zdaniem WSA, wójt nie jest zobowiązany do wydania aktu lub podjęcia czynności w danym przedmiocie, zatem sąd nie może orzekać czy organ pozostaje w bezczynności w ich wydaniu lub podjęciu.
WSA wskazał, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (udp), drogi wewnętrzne to drogi niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym takiej drogi. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu (art. 8 ust. 2 udp).
Zatem art. 8 ust. 2 udp nie zobowiązuje właściciela terenu, na którym położona jest droga wewnętrzna (w omawianej sprawie – wójta), do wydania aktu administracyjnego albo podjęcia czynności w przedmiocie utrzymania czy ochrony drogi wewnętrznej, który to akt lub czynność mogłaby być zaskarżona do sądu administracyjnego.
Korzystanie z dróg wewnętrznych podlega regulacji prawa cywilnego. Oznacza to, że inicjatywa dotycząca przywrócenia przejezdności drogi wewnętrznej należy do sfery zarządzania i konstytucyjnie gwarantowanej samodzielności JST, a nie do czynności nakazanych prawem.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 15.09.2023 r., sygn. akt III SAB/Po 18/23, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl