Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Drugi pas startowy na Balicach

Drugi pas startowy na Balicach fotolia.pl

Władze portu lotniczego w Krakowie wystąpiły do Unii Europejskiej o dofinansowanie kwotą 70 mln euro budowy drugiej drogi startowej. Długo wyczekiwana inwestycja ma kosztować prawie 200 mln euro. To kolejny krok w kierunku realizacji inwestycji. Ostatnio port złożył do kieleckiej RDOŚ nowy, drugi już raport oddziaływania inwestycji na środkowisko naturalne.

Krakowskie lotnisko od dłuższego czasu chce, aby ziściła się budowa drugiej, niezależnej drogi startowej, gdyż obecnie użytkowana droga jest w coraz gorszym stanie. Ma to związek z ciągłą realizacją operacji startów i lądowań samolotów wąsko- i szerokokadłubowych, wojskowych oraz general aviation. Za jakiś czas może się okazać, że niezbędne byłoby zamknięcie operacyjne portu lotniczego na pewien okres czasu, aby droga startowa przeszła gruntową modernizację.

Port Kraków-Balice wystąpił do Unii Europejskiej z wnioskiem o dofinansowanie budowy nowej drogi startowej i infrastruktury wspomagającej, takiej jak instalacja systemu naprowadzania ILS 3. Budowa nowej drogi ma kosztować 189 882 616 euro, co przy uśrednionym kursie z dnia 29 września daje ponad 877 mln złotych. Koszty kwalifikowane, czyli takie, które przedsiębiorca (Kraków Airport) poniósł w trakcie ubiegania się o dofinansowanie, wyniosą 152 074 790 euro. Spółka zarządzająca portem w Balicach zawnioskowała do Unii Europejskiej o dofinansowanie w kwocie 76 037 395 euro. Inwestycja, według złożonego wniosku, powinna zostać oddana do użytku w grudniu 2027 roku.

Planowana nowa droga startowa ma zostać ulokowana na północ od obecnie wykorzystywanej drogi startowej i będzie obrócona o 4,7 stopnia w taki sposób, aby poprawić pojawiające się przeszkody w przypadku funkcjonowania dwóch dróg. Nowa droga startowa ma mieć 2 800 metrów długości 800 metrów szerokości i dodatkowo po 7,5 m poboczy po jednej jak i drugiej stronie. W ramach programu inwestycyjnego Kraków Airport planuje stworzenie dróg szybkiego zjazdu oraz połączenie z już istniejącymi drogami kołowania. Nowa droga startowa ma być wyposażona w system obserwacji meteorologicznych AWOS, niezbędne urządzenia nawigacyjne oraz oświetlenie. Port planuje zainstalować radiowy system nawigacyjny ILS CAT3, który pozwoliłby lądować samolotom w przypadku trudnych warunków atmosferycznych tj. mgły, która często utrudnia funkcjonowanie lotniska w Krakowie.

Źródło: IP

Czw., 12 Prn. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś