Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Łatwiejsza podróż po Śląsku

Łatwiejsza podróż po Śląsku fotolia.pl

PKP PLK SA podpisały umowę na zaprojektowanie drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Inwestycja ma zapewnić większą przepustowość linii. Dzięki temu więcej pociągów będzie mogło kursować między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.

Zadanie z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. zakłada zaprojektowanie około 20 km toru i sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji planowane są nowe przystanki w Mikołowie, które zwiększą dostęp do kolei: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Poprawę komfortu podróży odczują też mieszkańcy, którzy będą korzystać z przebudowanych stacji Mikołów i Orzesze. Perony zostaną tam dostosowane do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Natomiast przystanek Łaziska Górne zyska nowy, drugi peron.

Prace projektowe będą realizowane w latach 2023-2026. Sama budowa została zaplanowana na lata 2026-2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ok. 460 mln zł.

8 projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus

Lista podstawowa programu Kolej Plus w województwie śląskim obejmuje osiem projektów o wartości ponad 2 mld zł.

We wrześniu PKP PLK SA i miasto Bielsko-Biała podpisały umowę na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów–Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn–Skoczów–Bielsko-Biała–Wadowice–Kraków)”.

W sierpniu zostały zaś podpisane trzy umowy z wykonawcami prac projektowych w ramach zadań „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”, „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica - Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”.

Na tym jednak nie koniec. W toku jest bowiem postępowanie przetargowe dla zadania: „Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto”.

W lipcu ogłoszono też dwa inne przetargi. Pierwszy z nich dotyczy zadania realizowanego w trybie Projektuj i buduj: „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald”, a drugie – zadania: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg”.

Program Kolej Plus, który będzie realizowany do 2029 roku, ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przyjęty przez rząd i przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury program jest wart ok. 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Kolej na Pyrzowice

W województwie śląskim jest realizowana także inwestycja w ramach projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Wartość tej inwestycji wynosi przeszło 600 mln zł.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacją i elektryfikacją zostanie objętych ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.

W efekcie pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości podróży oraz dostęp do kolei w regionie. Wpłynie to nie tylko na poprawę skomunikowania lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, ale także na zwiększenie sprawności kolei aglomeracyjnej.

Projekt ma również istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie bowiem obsługiwać bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Co więcej, inwestycja pozytywnie wpłynie na transport towarów zarówno drogą kolejową, jak i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, a linią pojadą cięższe składy.

Śr., 11 Prn. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Wojciech Dąbrówka