Czy gmina może udzielić ze swojego budżetu dotacji celowej nadleśnictwu na realizację przedsięwzięcia publicznego mającego na celu polepszenie parametrów technicznych właściwych dla wywozowych dróg leśnych? Według Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi jest to niedopuszczalne, bowiem brak jest podstaw prawnych do sfinansowania przebudowy drogi leśnej będącej własnością i pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy o lasach drogi leśne to drogi położone w lasach niebędące drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych. Zgodnie z treścią art. 3 pkt 2 ustawy o lasach drogi leśne są lasem w rozumieniu tej ustawy, a na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Nie ulega zatem wątpliwości, że drogi leśne nie należą do kategorii dróg publicznych. Drogi leśne są bowiem – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o drogach publicznych – drogami wewnętrznymi. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym zlokalizowana jest droga, a w przypadku jego braku – do właściciela terenu. Finansowanie zadań należy zatem do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela terenu (art. 8 ust. 3 ustawy o drogach publicznych).
Oznacza to, że wykonywanie i finansowanie wszelkich prac na drogach leśnych to obowiązek zarządcy lasu, którym z mocy prawa jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Według RIO, zaprezentowanej oceny nie może zmienić okoliczność, że z przedmiotowej drogi leśnej korzystają mieszkańcy. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a obejmują one m. in. sprawy z zakresu dróg gminnych, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Również nie jest dopuszczalne zawarcie porozumienia w sprawie współfinansowania robót na drodze leśnej, bowiem ustawodawca wyposażył gminy w kompetencje zawierania porozumień w sprawie przekazywania zarządzania drogami publicznymi oraz w sprawach finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami z budżetu JST (art. 216 ust. 3 ustawy o finansach publicznych w związku z art. 19 ust. 4 ustawy o drogach publicznych). Jednakże uprawnienie to dotyczy jedynie dróg publicznych, do których – co wskazano powyżej – nie należą drogi leśne.
Wyjaśnienie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z 31.07.2023 r., znak: WA 4120-37/2023-w
Źródło: www.bip.lodz.rio.gov.pl