Bezpieczne, cichsze, ekologiczne, przyjazne dla pasażerów, zielone – tak po zakończonej niedawno modernizacji wygląda torowisko tramwajowe w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki w Toruniu. Metamorfozę przeszedł także przyległy do niego układ drogowy.
Prace przy modernizacji torowiska w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki trwały od kwietnia ubiegłego roku. Ich wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola, a wartość kontraktu wyniosła ponad 25 mln zł brutto.
Zakres prac objął modernizację ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda Chrapka za przejazd torowo-drogowy ulicy Podgórnej i Kościuszki. W większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Pokryto je matami rozchodnikowymi, co w obecnych warunkach klimatycznych stanowi dobrą alternatywę dla torowiska trawiastego.
Dlaczego dobrą? Rozchodnik jest rośliną ciepłolubną i odporną na suszę. Mimo, że sama budowa torowiska z rozchodnikiem jest droższa niż trawiastego, potem łatwiej i taniej jest je utrzymać. W przeciwieństwie do torowiska trawiastego to z rozchodnikiem nie wymaga bowiem koszenia, nawożenia czy nawadniania. Ponadto rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym i – zwłaszcza w okresie kwitnienia – cieszą oczy różnorodnością barw.
Jak czytamy kolejnym aspektem ekologicznym przy modernizacji torowiska jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do zasilania smarownic (to właśnie smarownice sprawią, że podczas pokonywania zakrętów koła tramwajów toczą się bez charakterystycznego pisku). Tu takich paneli jest sześć. Zamontowano je na słupach trakcyjnych. Warto dodać, że takie rozwiązania stosowane jest w Toruniu od kilku lat. Zasilanie smarownic z paneli zastosowano już przy przebudowie układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, modernizacji torowiska w ciągu Szosy Lubickiej czy ul. Bydgoskiej.
Modernizacja objęła nie tylko samo torowisko. Kompleksowy remont przeszły także perony tramwajowe, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe, a skrzyżowanie przy nowym sądzie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe, które jest już dostępne w docelowym układzie drogowym, ze stałą organizacją ruchu i trwają przygotowania do odbioru końcowego.
Źródło: Miasto Toruń