19 grudnia 2022 w Porcie Gdynia podpisano umowę na dzierżawę gruntów, na których znajduje się Bałtycki Terminal Kontenerowy. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wybrał ofertę dotychczasowego operatora – spółkę International Container Terminal Services, Inc. ICTSI będzie zarządzało terminalem kontenerowym oraz tymczasowym magazynem elementów morskich farm wiatrowych przez następne 30 lat.
Jak podaje MI obecna umowa dzierżawy terminala kontenerowego w Porcie Gdynia wygasa 31 maja 2023 r. W postępowaniu na wybór nowego operatora najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka International Container Terminal Services Inc., działająca w Porcie Gdynia przez zależną spółkę Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. (BCT). Wyłonienie nowego operatora terminalu BCT było jedną z najważniejszych zadań Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2022 – roku stulecia Portu Gdynia. Zawarta dziś umowa wytyczy bowiem rozwój terminalu BCT na następne dekady. Nowy operator będzie dzierżawił działki o łącznej powierzchni około 60 hektarów. Po przeprowadzeniu postępowania przetargowego ZMP Gdynia zaakceptował ofertę złożoną przez ICTSI i dzięki zawartej dziś umowie, spółka ta będzie od 1 czerwca dzierżawcą terenów przy Nabrzeżu Helskim. Zawarcie umowy na okres 30 lat pozwala ICTSI na długofalowe planowanie działań.
– Podpisana dziś umowa gwarantuje, że pewny operator, jakim jest ICTSI, działający poprzez spółkę BCT, pozostanie w Porcie Gdynia na kolejne 30 lat. Przeładunki kontenerowe w polskich portach stale rosną – w zeszłym roku przekroczyły 3 mln TEU. To kilkukrotny wzrost w ciągu kilkunastu lat, a liczymy na więcej – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W postępowaniu na dzierżawę terminala w Porcie Gdynia uwzględniono potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, zwłaszcza Marynarki Wojennej.
Źródło: MI