WSA w Opolu: Obowiązek dokonywania czynności „zablokowania elektronicznego prawa jazdy” został nałożony na starostę na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. „Zablokowanie prawa jazdy” nie należy do katalogu spraw wymienionych w art. 3 § 2-3 oraz art. 4 ppsa i nie należy do właściwości sądu administracyjnego.
Kierowca wniósł skargę na „zablokowanie” przez starostę jego prawa jazdy. Zażądał odblokowania prawa jazdy oraz wypłaty odszkodowania w wysokości utraconych dochodów za każdy miesiąc blokady wraz ze składkami ZUS.
Sąd uznał, że przedmiotem sporu (tj. „zablokowania prawa jazdy”) była w istocie czynność starosty o charakterze czysto technicznym, polegająca na wprowadzeniu danych do centralnej ewidencji kierowców za pomocą systemu teleinformatycznego. Opisana czynność dokonywana jest na podstawie otrzymanej informacji o zatrzymaniu prawa jazdy. Wynika to z trybu i zasad zatrzymania prawa jazdy, określonych w prawie o ruchu drogowym.
Zatem sprawa zatrzymania prawa jazdy odbywa się w odrębnym postępowaniu, które nie ma charakteru postępowania administracyjnego. W omawianej sprawie jego zatrzymanie nastąpiło na skutek postanowienia prokuratora prokuratury rejonowej. To właśnie na postanowienie prokuratora przysługiwało kierowcy zażalenie do sądu właściwego do rozpoznania sprawy.
Wprowadzenie przez starostę informacji do CEK stanowiło jedynie wykonanie postanowienia prokuratora z tego odrębnego postępowania. Z tych właśnie względów WSA uznał, że skarga na „zablokowanie prawa jazdy” jest niedopuszczalna i nie podlega rozpoznaniu przez sąd administracyjny.
Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 28.10.2022 r., sygn. II SA/Op 261/22, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl