WSA w Warszawie orzekł, że organ stanowiący JST może określić sposób ustalania opłaty dodatkowej za bilet komunikacyjny, lecz wyłącznie w przypadkach wymienionych w art. 34a ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo przewozowe. Różnicowanie cen biletów jedynie ze względu na miejsce ich zakupu, jest naruszeniem zasady równości.
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w sprawie ustalenia cen za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego oraz zasad korzystania z ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Podniósł, że ceny biletów jednorazowych nabytych bezpośrednio u kierowcy w autobusie są wyższe od cen biletów za przejazd na tych samych trasach, zakupionych w punktach dystrybucyjnych i kasach przewoźnika. Organ nadzorczy wskazał, że w obowiązującym prawie nie przewiduje się takiego uprawnienia dla rady gminy do ustalenia dodatkowej opłaty podnoszącej koszt świadczonej przez przewoźnika usługi.
Rada Gminy wniosła o oddalenie skargi argumentując, że wprowadzenie wyższych cen za zakup biletów bezpośrednio u kierowcy autobusu miało jedynie podkreślać ,,wyjątkowość’’ powyższej sytuacji, zaś absolutnie nie zmierzało do dyskryminacji części pasażerów, którzy chcieliby skorzystać akurat z takiej formy zakupu biletu.
WSA stwierdził, że zgodnie z art. 8 ustawy o cenach, Rada Gminy mogła ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w gminnych przewozach pasażerskich oraz za przewozy taksówkami na terenie gminy. Stosownie do ust. 1 pkt 1 art. 34a ustawy Prawo przewozowe organ stanowiący JST mógł określić sposób ustalania opłaty dodatkowej, lecz wyłącznie w przypadkach wymienionych w danym przepisie, tj. w razie:
- braku odpowiedniego dokumentu przewozu;
- braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu;
- niezapłacenia należności za zebrane ze sobą do środka przewozu rzeczy lub zwierzęta albo naruszenia przepisów o ich przewozie;
- spowodowania, bez uzasadnionej przyczyny, zatrzymania lub zmiany trasy środka transportu - mając na uwadze zróżnicowanie wysokości opłat dodatkowych w zależności od strat poniesionych przez przewoźnika i powodu nałożenia kary dodatkowej.
Tymczasem, z analizy kwestionowanej uchwały wynika, że cena biletu jednorazowego, jest zróżnicowana w zależności od miejsca jego nabycia. Zdaniem Sądu, taki zabieg legislacyjny obciąża obywateli korzystających z przejazdu środkami komunikacji miejskiej na tych samych trasach, dodatkowymi opłatami, a tym samym różnicuje sytuację osób korzystających z transportu miejskiego tylko ze względu na miejsce zakupu biletów.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 stycznia 2018 r. V SA/Wa 380/17