Inwestycje dworcowe zostaną przeprowadzone w Łomnicy-Zdroju, Piwnicznej-Zdroju i Wierchomli Wielkiej. Zakładana jest zarówno przebudowa istniejących już, historycznych dworców, jak i budowa całkowicie nowego budynku dworca.
Dworzec Piwniczna-Zdrój
Gruntowną modernizację przejdzie wybudowany w 1928 roku dworzec w Piwnicznej-Zdroju, który posiada unikatową w Dolinie Popradu konstrukcję szachulcową. W ramach prac renowacyjnych oczyszczona i poddana konserwacji zostanie cegła oraz drewniane elementy elewacji. Stolarka okienna i drzwiowa zostanie odtworzona na wzór historycznej, a całość kompozycji estetycznej zamknie dach wykonany z dachówki w kolorze naturalnej cegły.
W budynku zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych. Będzie się ona składać z nowocześnie urządzonej poczekalni, utrzymanej w jasnej kolorystyce, wyposażonej w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok niej zaprojektowano dworcową toaletę. Dla podróżnych przez cały rok będzie dostępna także poczekalnia zewnętrzna znajdująca się pod zadaszeniem dworca.
Wraz z renowacją dworca metamorfozę przejdzie również jego najbliższe otoczenie. W sąsiedztwie dworca powstaną nowe chodniki oraz wiata rowerowa z miejscami postojowymi dla jednośladów, stacją naprawy pojazdów oraz kącikiem do odpoczynku. Uporządkowana zostanie także zieleń.
Dworzec w Wierchomli Wielkiej
Przebudowany zostanie również zabytkowy dworzec w Wierchomli Wielkiej. Renowację przejdzie elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Odświeżona zostanie kamienna okładzina kolumn podtrzymujących wiatę. Elewacja zyska również bardziej stonowaną kolorystkę, do której dobrano dachówkę w kolorze naturalnej cegły oraz stolarkę okienną i drzwiową w kolorze zielonym.
We wnętrzu podróżni znajdą nowocześnie urządzoną strefę obsługi podróżnych. Będzie ona wyposażona w ławki z możliwością ładowania urządzeń elektronicznych, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok zaprojektowano dworcową toaletę. Resztę powierzchni dworca zajmą pomieszczenia techniczne i przeznaczone dla spółek kolejowych.
Zmiany czekają również otoczenie dworca, które zyska całkowicie nowy ład przestrzenny. Przy samym dworcu zaprojektowano wiatę rowerową oraz miejsce postojowe dla osoby niepełnosprawnej. Natomiast po przeciwnej stronie drogi wojewódzkiej zaplanowano wiatę ze strefą wypoczynku, stojaki na rowery i stację naprawy jednośladów. W sąsiedztwie dworca powstaną nowe chodniki.
Nowy dworzec w Łomnicy-Zdroju
Nowy dworzec w Łomnicy-Zdroju będzie nawiązywał kształtem do historycznego budynku, który spłonął w 2008 roku. Nowy obiekt będzie posiadał dużą przeszkloną witrynę w obrębie poczekalni, elewację zaprojektowaną w jasnej kolorystyce. Dla wygody podróżnych powstanie niewielka przestrzeń do oczekiwania na zewnątrz.
Podróżni będą mogli korzystać z poczekalni wyposażonej w ławki, gabloty oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zlokalizowano toalety, a pozostałą część budynku przeznaczono na pomieszczenia techniczne.
Dookoła dworca zostaną wykonane nowe chodniki i miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Rowerzystów ucieszy również wiata, pod którą znajdą się stojaki rowerowe, miejsce przeznaczone do odpoczynku oraz stacja naprawy jednośladów.
Planowany termin zakończenia inwestycji to początek 2023 r., a ich koszt to odpowiednio: 4,67 mln zł, 3,5 mln zł oraz 3,91 mln zł.
W Dolinie Popradu zostanie przebudowanych w sumie 12 dworców kolejowych.
Źródło: MI