Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy burmistrz może unieważnić konkurs na dyrektora szkoły z powodu ogłoszenia go przez poprzedniego burmistrza?

Czy burmistrz może unieważnić konkurs na dyrektora szkoły z powodu ogłoszenia go przez poprzedniego burmistrza? fotolia.pl

Przed końcem kadencji, urzędujący burmistrz wydał zarządzenie w sprawie ogłoszenia konkursu na dyrektora szkoły podstawowej. W wyniku przeprowadzonych wyborów miastem zarządza już nowy burmistrz, który unieważnił powyższe zarządzenie wyłącznie z powodu ogłoszenia go przez swojego poprzednika. Czy był do tego uprawniony? Czy postąpił zgodnie z prawem?

Zdaniem Wojewody Mazowieckiego, wyrażonym w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym, jest to niedopuszczalne. Zarządzenie nowego burmistrza w sprawie unieważnienia zarządzenia w sprawie ogłoszenia konkursu na dyrektora szkoły jest sprzeczne z prawem i jest w całości nieważne.

Dlaczego? Otóż dla ważności ogłoszenia konkursu nie ma znaczenia to, że został on ogłoszony tuż przed zakończeniem kadencji uprzednio urzędującego burmistrza. Przesłanki, które mogą stanowić podstawę do uchylenia takiego zarządzenia zostały określone w § 8 ust. 2 pkt 1-4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.

Zgodnie z powołanym przepisem, organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną szkołę lub publiczną placówkę zatwierdza konkurs albo unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia:

  1. nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego;
  2. przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków;
  3. naruszenia tajności głosowania, z zastrzeżeniem § 4 ust. 1;
  4. innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.

W sprawie rozpoznawanej przez wojewodę żadna z ww. przesłanek nie zaistniała, w tym nie wystąpiły „inne nieprawidłowości”, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia. Organ nadzoru, powołując się na ugruntowany pogląd sądów administracyjnych, stwierdził że unieważnienie konkursu możliwe jest jedynie wtedy, gdy zaistnieje związek funkcjonalny pomiędzy stwierdzonymi nieprawidłowościami w postępowaniu konkursowym, innymi niż wymienione w § 8 ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia, a ich wpływem na wynik konkursu. Nieprawidłowości muszą być zatem tego rodzaju i w takim zakresie, że determinują one wynik konkursu w stopniu nakazującym jego unieważnienie. Zarówno ustalenia, czy takie okoliczności miały miejsce, jak i ich ocena, należą do organu prowadzącego szkołę. Nie mogą one mieć charakteru dowolnego i arbitralnego. Powinny być szczegółowo wywiedzione i należycie uargumentowane w uzasadnieniu rozstrzygnięcia o unieważnieniu konkursu (zob. wyrok NSA z 14.05.2024 r., sygn. akt III OSK 2391/23).

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z 20.06.2024 r., znak: WP-R.4131.2.2024

Źródło: www.gov.pl 

Pon., 26 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak