Przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu będzie dwujezdniowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę na rozbudowę mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 łączącej województwa świętokrzyskie i podkarpackie. Wartość inwestycji to ok. 68,6 mln złotych.
Przeznaczony do rozbudowy stary most w Sandomierzu jest od kilku lat wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny. Aktualnie przeprawa przez Wisłę odbywa się po usytuowanym równolegle obiekcie, który został wybudowany w 2011 roku. Ruch odbywa się jedną jezdnią w obu kierunkach. Docelowo przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Znacznie zwiększy to komfort podróży zarówno między prawo- i lewobrzeżną częścią miasta, jak i między województwami świętokrzyskim i podkarpackim.
Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. W pierwszym etapie zadaniem wykonawcy będzie dokonanie optymalizacji projektowych, a następnie rozbiórka znacznej części istniejącego obiektu oraz wzmocnienie istniejących podpór. W kolejnym etapie wykonawca przystąpi do wybudowania na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do tej istniejącej oraz włączenia mostu do istniejącego układu komunikacyjnego miasta.
Ponadto wykonawca będzie odpowiedzialny za przebudowę i budowę sieci infrastruktury podziemnej i nadziemnej oraz przebudowę i budowę urządzeń ochrony środowiska. W ramach kontraktu przebuduje istniejące i zbuduje nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykona kanał technologiczny.
Inwestycja powinna być zrealizowana w ciągu 34 miesięcy od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Oznacza to, że nowym mostem pojedziemy w drugiej połowie 2024 roku.
Najważniejsze parametry mostu po rozbudowie:
- długość mostu (płyty pomostu): 457,2 m
- liczba przęseł: 5
- rozpiętości teoretyczne przęseł: 84,8 + 3x95,4 + 84,8 [m]
- szerokość jezdni: 2x3,5 m
- obustronne opaski: 2x0,8 m
- jednostronny chodnik: 1,5 m
Źródło: www.gddkia.gov.pl