Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tablice rejestracyjne świata (12). Hiszpania

Tablice rejestracyjne świata (12). Hiszpania fotolia.pl

Obecnie obowiązujący w Hiszpanii system rejestracji pojazdów został wprowadzony 18 września 2000 roku. Numery rejestracyjne nadawane są sekwencyjnie, bez powiązania z miejscem rejestracji pojazdu.

Numer rejestracyjny składa się z czterech cyfr, po których następują trzy litery. Używane jest wyłącznie 20 spółgłosek zaczerpniętych z alfabetu łacińskiego – są to: B, C, D, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, V, W, X, Y oraz Z. Na numerach rejestracyjnych nie mogą zatem znaleźć się spółgłoski (A, E, I, O, U) oraz spółgłoski Q (jako zbyt łatwa do pomylenia) i Ñ (jako litera charakterystyczna wyłącznie dla języka hiszpańskiego). Oznaczenie literowe jest zmieniane po wyczerpaniu wszystkich kombinacji cyfrowych. Wg stanu na dzień 8 września 2011 roku najwyższym wydanym numerem rejestracyjnym było 8502 HGD.

Tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Euroband z międzynarodowym kodem państwa (E od España) jest obowiązkowy.
Odmienny system numerów rejestracyjnych posiadają pojazdy poszczególnych służb publicznych. Ich numery składają się z dwuliterowego kodu oznaczającego przynależność (np. ET – siły lądowe, FN – flota, MF – Ministerstwo Robót Publicznych, PGC – Gwardia Cywilna) oraz kodu cyfrowego lub cyfrowo – literowego. Warto dodać, że tablice rejestracyjne pojazdów państwowych mają obligatoryjny euroband, podczas gdy pojazdów służb podległych poszczególnym regionom autonomicznym nie mają unijnego paska. Szczególnie ciekawa jest tablica rejestracyjna pojazdów należących do Policji Baskijskiej – w tym przypadku litera „E” nie jest pisana standardowym fontem, lecz specjalnym fontem baskijskim.

Odmienny system numeracji posiadają również przyczepy; w tym przypadku inny jest również kolor tablicy rejestracyjnej.
W Hiszpanii funkcjonuje cały szereg specjalnych tablic rejestracyjnych – niejednokrotnie z nietypowymi rozwiązaniami. Są to w szczególności:

  • tablice dyplomatyczne. Numer rejestracyjny składa się z dwuliterowego oznaczenia kodowego (CD – korpus dyplomatyczny, CC – korpus konsularny, OI – organizacje międzynarodowe, TA – personel techniczno-administracyjny), numeru określającego podmiot, do którego pojazd należy oraz trzycyfrowego numeru oznaczającego numer kolejny pojazdu danego podmiotu. Niestandardowym rozwiązaniem jest zróżnicowanie koloru tablic (zazwyczaj są one jednego koloru). I tak – korpus dyplomatyczny ma białe znaki na czerwonym tle, korpus konsularny – białe znaki na błękitnym tle, organizacje międzynarodowe – białe znaki na niebieskim tle, personel techniczno-organizacyjny – czarne znaki na żółtym tle;
  • tablice tzw. turystyczne (wywozowe). Numer rejestracyjny jest w nich poprzedzony literą T. Nie posiadają one eurobandu, natomiast z prawej strony na czerwonym pasku mają oznaczoną datę ważności;
  • tablice dla pojazdów zabytkowych mają przed numerem rejestracyjnym literę H. Tablica rejestracyjna nie zawiera euro bandu;
  • tablice tymczasowe występują w trzech wersjach – dla podmiotów prywatnych, dla dealerów nowych samochodów i dla dealerów samochodów używanych. Różnią się one pierwszą literą (jest to odpowiednio: P, S i V) oraz kolorem (odpowiednio: błękitny, czerwony i pomarańczowy). Tablice dealerskie z prawej strony posiadają na białym tle informację o terminie ważności. Tablice tymczasowe nie posiadają eurobandu.

Szczegółowe informacje dotyczące hiszpańskich tablic rejestracyjnych, w szczególności tabele umożliwiające wyznaczenie miesiąca rejestracji pojazdu  w oparciu o jego numer rejestracyjny, znaleźć można na stronie internetowej http://www.sme-matriculas.es.

Sob., 10 Wrz. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski