Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Usuwanie pojazdów – co będzie dochodem powiatu

Usuwanie pojazdów – co będzie dochodem powiatu fotolia.pl

Dnia 21 sierpnia 2011 wchodzą w życie kolejne zmiany w ustawie prawo o ruchu drogowym, dotyczące usuwania pojazdów. Zgodnie z art. 130 a ust. 6e opłaty pobierane za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego będą stanowiły dochód własny powiatu. Problem może dotyczyć zakwalifikowania kosztów powstałych po wydaniu dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania jeżeli pojazd nie zostanie ostatecznie usunięty z drogi z powodu ustania przyczyny jego usunięcia (np. w sytuacji gdy właściciel wróci do samochodu przed jego odholowaniem).

Z literalnego brzmienia ust. 6 art. 130 a (cyt. przepisu „Rada powiatu, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat, o których mowa w ust. 5c, oraz wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a, nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu, o których mowa w ust. 6a”), do którego odwołuje się ust. 6e, może wynikać, że ustawodawca rozróżnia pojęcia opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu właśnie od takich kosztów.

W mojej ocenie koszty te również będą stanowiły dochód powiatu. Wskazuje na to ratio legis nowelizacji. Powiaty będą realizowały w/w jako zadanie własne. W świetle przepisów Konstytucji RP i obowiązku zapewnienia udziału samorządu w dochodach publicznych w związku z powierzeniem nowych zadań, nieuzasadnione byłoby obciążanie samorządów realizacją zadań bez zapewnienia środków na ich realizację – rozpoczęcie wykonywania zadania własnego zaczynie się nie z chwilą umieszczenia pojazdu na parkingu ale z chwilą wydania dyspozycji jego usunięcia. Należy również zaznaczyć, że ustawodawca używa zwrotów opłaty i koszty w sposób zamienny na co wskazuje np. wprowadzenie do ust. 10h art. 130a. Być może nieścisłość w brzmieniu przepisów wynikła w trakcie prac nad projektem ustawy w ministerstwie infrastruktury. Warto zwrócić uwagę również na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zgodnie z którym źródłami dochodów własnych obok opłat są m.in. dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe (np. jednostki powiatowe, które będą zajmowały się usuwaniem i przechowywaniem pojazdów usuniętych).

Wt., 7 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel