Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dawne warunki - dzisiejsze uprawnienia (3)

Dawne warunki - dzisiejsze uprawnienia (3) fotolia.pl

Pytanie: W jaki sposób, przyznając obecnie uprawnienia diagnosty osobom, które między 20 października 1999 roku a 12 stycznia 2003 roku odbyły szkolenie zakończone zdaniem z wynikiem pozytywnym egzaminu i w tym czasie nie wystąpiły o nadanie uprawnień do prowadzenia badań technicznych, rozwiązać problem różnicy w zakresie uprawnień do prowadzenia określonych badań technicznych?

Odpowiedź:

W związku z niewielką różnicą w zakresie uprawnień należy przypisać takim osobom pełnię uprawnień o zakresie najbardziej zbliżonym do uzyskanych.

Uzasadnienie: Postawione pytanie związane jest z zaistniałymi zmianami dotyczącymi zakresu uprawnień przyznawanych diagnostom. Zgodnie z obowiązującym obecnie rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów uprawnienia te są przyznawane w ramach pięciu grup:

  1. okresowych badań technicznych pojazdów, w tym także pojazdu zabytkowego, taksówki osobowej lub bagażowej, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy, i przeprowadzania egzaminu państwowego, dodatkowych badań technicznych pojazdów skierowanych przez starostę w celu ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji;
  2.  badań technicznych autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h;
  3. badań technicznych pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych;
  4. badań technicznych pojazdów przystosowanych do zasilania gazem;
  5. badań technicznych pojazdów: zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą lub pojazdów nowego typu wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie, skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę, o ile wymagają specjalistycznego badania, oraz pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, marki "SAM" co do zgodności z warunkami technicznymi.

Obowiązujące wcześniej rozporządzenie z dnia 28 listopada 2002 roku w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów w pierwszej z wymienionych grup nie przewidywało uprawnienia do dodatkowych badań technicznych pojazdów skierowanych przez starostę w celu ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji. Znacznie większe różnice występują w stosunku do rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 września 1999 roku. Rozporządzenie to – choć przewidywało 8 kategorii badań, to jednak jedynie 5 zakresów szkoleń.

W praktyce pod rządami tego rozporządzenia:

  • szkolenie w zakresie badania pojazdów zabytkowych powiązane było nie ze szkoleniem ogólnym lecz szkoleniem specjalistycznym dotyczącym badania pojazdów typu „SAM”;
  • pojazdy przeznaczone do nauki jazdy i egzaminowania nie były osobno traktowane, a zatem ich badanie nie było objęte programem szkolenia;
  • analogicznie przedstawiała się sytuacja w odniesieniu do pojazdów nowego typu wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie.

Opisany powyżej stan prowadzi do wątpliwości w jaki sposób dokonać  przetłumaczenia dawnych szkoleń na obowiązujące obecnie uprawnienia. Niestety prawodawca nie dał nam tutaj żadnych konkretnych wskazówek, zatem konieczne jest odwołanie się do wykładni funkcjonalnej przepisów.

Skoro orzecznictwo sądowe orzekło, że istnieje obowiązek honorowania wydanych zaświadczeń, to zakres uprawnień, który z nich wynika należy utożsamić z tym, który jest obecnie najbliższy uprawnieniom niegdyś zdobytym. Jest to o tyle uzasadnione, że powołane wyżej różnice wbrew pozorom nie są szczególnie istotne. Najlepiej może świadczyć o tym fakt, że zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami w ramach szkolenia na badanie pojazdów zabytkowych przewidziana jest 1 godzina teoretyczna, zaś umiejętności związane z badaniami pojazdów nowego typu wyprodukowanych lub importowanych w ilości jednej sztuki rocznie nie zostały w ogóle wyodrębnione jako praktycznie identyczne z umiejętnościami niezbędnymi do badań technicznych pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą.

Z tego względu udzielono odpowiedzi jak na wstępie.

Czw., 2 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski