Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe sposoby walki z nietrzeźwymi kierowcami

Nowe sposoby walki z nietrzeźwymi kierowcami fotolia.pl

Pod obrady Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (w tym ustawy o kierujących pojazdami oraz ustawy prawo o ruchu drogowym). Z proponowanych zmian niektóre będą miały wpływ na samorządy powiatowe.

W projekcie proponuje się m.in. zmiany przepisów mające na celu wprowadzenie nieznanego dotąd obowiązku, skierowanego do sprawców skazanych za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, w postaci wyposażenia pojazdu mechanicznego w blokadę alkoholową, uniemożliwiającą działanie silnika samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Obowiązek prowadzenia pojazdu wyposażonego w blokadę alkoholową będzie dotyczyć osób, które po upływie zakazu prowadzenia pojazdu wystąpią z wnioskiem o przywrócenie utraconych uprawnień. Starosta, wydając decyzję o ich przywróceniu, będzie jednocześnie umieszczał w wydawanym dokumencie informację o ograniczeniu do prowadzenia pojazdów wyłącznie wyposażonych w blokadę alkoholową. Obowiązek ten będzie nakładany na okres 3 lat, a informacja o nim będzie widniała w prawie jazdy w formie kodu (najprawdopodobniej będzie to, wzorem niektórych państw, kod 111). Dalej projektodawca proponuje wprowadzenie do ustawy – Prawo o ruchu drogowym nowej, autonomicznej przyczyny cofnięcia uprawnień do prowadzenia pojazdów, jaką jest stwierdzenie nieprzestrzegania ograniczenia w postaci obowiązku wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową. Po cofnięciu prawa jazdy na okres 12 miesięcy osoba ubiegająca się o przywrócenie uprawnień będzie zobowiązana ponownie na okres 3 lat do korzystania z blokady alkoholowej.

Podstawą stwierdzenia przez organy kontroli ruchu drogowego realizacji wyżej wymienionego obowiązku będzie posiadanie przez kierowcę wydawanego przez diagnostę stosownego zaświadczenia, potwierdzającego sprawność techniczną urządzenia. Obowiązek przeprowadzenia badania technicznego pojazdu w zakresie wyposażenia w blokadę alkoholową ciążyć będzie na kierowcy, którego dotyczy to ograniczenie. Najpierw w ramach instytucji badania dodatkowego, a następnie w ramach corocznych badań okresowych. Sposób badania pojazdu z blokadą alkoholową w ramach okresowych badań technicznych będzie określać rozporządzenie wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. Ponieważ blokada alkoholowa nie będzie nakładana na właściciela pojazdu, ale na kierującego pojazdem, brak lub niesprawna blokada alkoholowa, co do zasady, nie będzie przeszkodą do wydania zaświadczenia potwierdzającego sprawność pojazdu, ale uniemożliwi wydanie zaświadczenia potwierdzającego wyposażenie w blokadę, które jest obligatoryjnym dokumentem, który będzie musiała posiadać osoba, której dotyczy ograniczenie.

Kolejnym elementem projektowanego pakietu zmian jest przyśpieszenie wejścia w życie przepisu ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151), która w art. 99 ust. 1 pkt 5 stanowi, iż starosta wydaje decyzję administracyjną o skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii, jeżeli kierowała pojazdem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu.

Nowelizacja przewiduje również wprowadzenie nowego instrumentu prawnego służącego dyscyplinowaniu kierujących pojazdami, a polegającego na czasowym zatrzymywaniu prawa jazdy tym osobom (lub cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami), które rażąco przekraczają dopuszczalną prędkość lub przewożą pasażerów w nadmiernej liczbie, wymaga dokonania istotnych zmian w przepisach ustawy o kierujących pojazdami.

W art. 102 ust. 1 proponuje się dodanie pkt 4, na podstawie którego starosta wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku przekroczenia przez kierującego pojazdem dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h. Mając na uwadze znacząco wysoki poziom przekroczenia limitu prędkości, proponuje się, aby prawo jazdy było zatrzymywane na okres 3 miesięcy. Wobec sprawców wykroczeń polegających na przekroczeniu prędkości poniżej wskazanego progu będą stosowane dotychczasowe sankcje.

Proponuje się również dodanie w art. 102 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami pkt 5, na podstawie którego starosta, analogicznie jak w przypadku rażącego przekroczenia dopuszczalnej prędkości, wyda decyzję o czasowym zatrzymaniu prawa jazdy kierowcy przewożącemu pasażerów w nadmiernej liczbie. Proponuje się przy tym zróżnicowanie stopnia przekroczenia dopuszczalnej liczby pasażerów w zależności od rodzaju pojazdu. Z przedmiotowej regulacji proponuje się wyłączyć pojazdy komunikacji miejskiej wyposażone w miejsca stojące, albowiem kierujący tymi pojazdami nie mają żadnych realnych możliwości kontrolowania liczby przewożonych pasażerów.

W dodanym ust. 1c wskazuje się okres, na jaki jest zatrzymywane prawo jazdy, tj. 3 miesiące. Jednocześnie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, wydanej na skutek rażącego przekroczenia przez kierowcę dopuszczalnej prędkości lub przewożenia pasażerów w nadmiernej liczbie, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności, o którym mowa w art. 108 § 1 k.p.a. Nadanie tego rygoru jest podyktowane ochroną bezpieczeństwa użytkowników dróg poprzez niezwłoczne, czasowe wyeliminowanie z ruchu kierującego karygodnie naruszającego przepisy ruchu drogowego w sposób, o którym mowa.

W nowym ust. 1d reguluje się przypadki swoistej „recydywy” świadczącej o lekceważeniu rozstrzygnięć uprawnionych organów, tj. gdy pomimo zatrzymania prawa jazdy (czy to w drodze decyzji, czy też przed jej wydaniem, a więc podczas kontroli drogowej) za rażące przekroczenie dopuszczalnej prędkości lub przewożenie nadmiernej liczby osób kierowca ponownie kierował pojazdem (niekoniecznie naruszając przepisy o ruchu drogowym). Proponuje się, aby w takim przypadku określony w ust. 1c trzymiesięczny okres, na jaki zatrzymano prawo jazdy, był przedłużony z mocy ustawy do 6 miesięcy.

Jednocześnie przewiduje się dodanie ust. 3 w art. 102, zgodnie z którym w przypadku odebrania prawa jazdy za jazdę z prędkością 50 km/h powyżej dopuszczalnego limitu w obszarze zabudowanym lub przewożenia nadmiernej liczby osób i skierowania sprawy do rozpoznania przez sąd lub organ dyscyplinarny o powyższe naruszenia, w przypadku braku prawomocnego rozstrzygnięcia w okresie 3 miesięcy albo 6 miesięcy od momentu zatrzymania prawa jazdy, dokument ten podlega zwrotowi. Celem przepisu jest ograniczenie nadmiernej dolegliwości zatrzymania dokumentu w przypadku przedłużenia się postępowania sądowego bądź dyscyplinarnego.

W ust. 1 w art. 103, określającym przypadki cofania uprawnień do kierowania pojazdami, projektodawcy chcą dołożyć pkt 5, zgodnie z którym starosta cofa uprawnienie do kierowania pojazdami w sytuacji ewidentnego niezdyscyplinowania kierowcy, tj. gdy pomimo zastosowania art. 102 ust. 1d (skutkującego z mocy ustawy wydłużeniem do 6 miesięcy czasowego zatrzymania prawa jazdy) ponownie kierował on pojazdem.

Czw., 17 Lp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel