Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami fotolia.pl

Sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła poprawki Senatu z 6 czerwca do ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, przyjętej przez Sejm 9 maja. edne poprawki posłowie komisji przyjęli, inne nie. Krótką dyskusję wzbudziło jedynie rozszerzenie katalogu przeprowadzających szkolenia kandydatów na instruktorów na WORD-y.

Posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury w części dotyczącej zaopiniowania poprawek Senatu z 6 czerwca do przyjętej przez Sejm 9 maja nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, było niemal ekspresowe. Większość poprawek miała charakter redakcyjny. Jedne z nich zostały przyjęte, inne, jak zmiana nazwy ustawy – odrzucone. Z poprawek merytorycznych krótką wymianę zdań wzbudził jedynie zapis poprawki nr 7, do sejmowej nowelizacji art. 35 ustawy, mówiącego o tym, jakie podmioty mogą przeprowadzać kursy dla kandydatów na instruktorów.

WORD-y będą (jak kiedyś) szkolić instruktorów?

Zamieszczony w ust. 1 art. 35 katalog obejmował dotychczas cztery rodzaje podmiotów: (1) ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań; (2) jednostka wojskowa - w zakresie szkolenia instruktorów na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; (3) jednostka organizacyjna służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - w zakresie szkolenia osób na potrzeby tych służb; (4) podmiot wykonujący przewozy tramwajem - w zakresie szkolenia instruktorów osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania tramwajem.

Sejm w noweli z 9 maja dodał jedynie drobny dopisek do opisu podmiotu ujtętego p. 1) „… - odpowiednio do zakresu posiadanego poświadczenia”. Natomiast Senat zaproponował poszerzenie katalogu o wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. I tu pojawiło się na sali pytanie, czy WORD nie będzie musiał w takim przypadku współpracować ze starostą i czy to nie spowoduje jakichś problemów. Jednak, jak zauważył inny poseł, poprawka jest jak najbardziej zasadna, ponieważ przywraca stan sprzed zmiany ustawy. Na tym dyskusja się skończyła, a poprawka senacka została w głosowaniu komisji przyjęta.

Potrzebny czas

Biuro Legislacyjna wyraziło swoje obiekcje, co do senackiej poprawki, skracającej z półtora roku do 3 miesięcy określone przez Sejm vacatio legis niektórych zmienionych przepisów noweli. Zmiany sejmowe dotyczyły przesunięcia na 1 stycznia 2016 r. wejścia w życie m.in. przepisów dotyczących zwolnienia z egzaminu praktycznego przyszłych kierujących, którzy uzyskali pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego. Zdaniem prawników sejmowych okres ten powinien być odpowiednio długi i taka była intencja sejmu. Poprawka senacka została odrzucona. 

Niedz., 15 Czrw. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża