Prezentujemy ważny nie tylko dla mieszkańców Trójmiasta (kogo z nas nie dotknęły korki w drodze nad morze?) Dezyderat nr 8 Komisji Infrastruktury uchwalony na posiedzeniu w dniu 19 lutego 2014 r. do Prezesa Rady Ministrów w sprawie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej /OPAT/.
„W dniu 19 lutego 2014 roku na posiedzeniu Komisji Infrastruktury przedłożony został projekt dezyderatu wypracowany na wspólnym posiedzeniu podkomisji stałych: do spraw transportu lotniczego i gospodarki morskiej oraz do spraw transportu drogowego i drogownictwa.
Przewodniczący podkomisji stałych, posłowie Stanisław Lamczyk oraz Jerzy Szmit przedstawili stan bieżący i plany poprawy dostępności komunikacyjnej do portu Gdynia jako portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz całej aglomeracji położonej nad Zatoka Gdańską.
Planowana Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej /OPAT/ ma być drogą o ruchu przyspieszonym, której celem jest odciążenie ruchu tranzytowego na drodze krajowej nr 6, omijając w ten sposób tereny zabudowane: gdyńskiej dzielnicy Cisowa oraz miast Rumia i Reda. Trasa będzie przedłużeniem obwodnicy Trójmiasta, mając swój początek w Gdyni. Planowana długość trasy to około 14 km. Dzięki obwodnicy usprawniony zostanie także dojazd do Półwyspu Helskiego.
Dla dalszego rozwoju portu w Gdyni niezbędna jest jak najlepsza sieć połączeń transportowych z resztą kraju. Dziś do portu w Gdyni prowadzą drogi zlokalizowane w terenie zurbanizowanym, mające status i parametry dróg powiatowych. Powoduje to ogromne utrudniania w ruchu kołowym na terenach północnej aglomeracji Trójmiasta, zwłaszcza do takich miejsc, jak: port wojenny Gdynia, port morski Gdynia, gdyńskie stocznie oraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o.. Trudności z dojazdem nad morze mają także turyści z całej Polski stojąc w korkach na drogach wokół Trójmiasta.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe na rzecz budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta wykonały wspólnie: miasto Gdynia, samorządy szczebla gminnego, powiatowego oraz Samorząd Województwa Pomorskiego, kierując się najkorzystniejszymi rozwiązaniami
Komisja po wysłuchaniu informacji oraz po dyskusji uznaje za konieczne:
1.przedstawienie przez Rząd po konsultacji z samorządami realnego planu szybkiej budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która zapewni również w dłuższej perspektywie, rozwiązanie podstawowych problemów komunikacyjnych miasta Gdyni oraz innych ośrodków znajdujących się w strefie oddziaływania OPAT,
- portu Gdynia,
- stoczni w Gdyni,
- Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Sp. z o.o.;
2.nadanie OPAT statusu drogi krajowej;
3.zapewnienie łatwego dostępu do autostrady A 1 w obszarze jej oddziaływania;
4.zapewnienie portowi wojennemu Gdynia warunków do wypełniania powierzonych zadań obronnych;
5.poprawienie dostępności komunikacyjnej do Półwyspu Helskiego;
6.pilne dostosowanie kategoryzacji dróg do współczesnych wymagań i realnie pełnionych funkcji na tym obszarze;
7.wsparcie z budżetu krajowego i unijnego finansowania powyższych zadań.
Komisja Infrastruktury wyraża przekonanie, że szybka budowa OPAT jest warunkiem stabilnego wzrostu gospodarczego rozwoju kraju, regionu Pomorza i portu Gdynia.
Obowiązkiem władz państwa jest pełne popieranie takich inicjatyw i znajdywanie odpowiednich środków na ich realizację.
Przewodniczący Komisji
/-/ Stanisław Żmijan
Źródło: www.sejm.gov.pl