Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Charakter prawny regulaminu przewozu

Charakter prawny regulaminu przewozu fotolia.pl

Regulamin przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym nie może mieć charakteru aktu prawa miejscowego, skoro ten jednorodny treściowo akt może być opracowany zarówno przez podmiot władzy publicznej, jakim jest w pewnych sytuacjach operator, jak i przez podmioty gospodarcze, świadczące usługi transportowe.

Nie można przyjąć, że regulamin będzie miał charakter aktu prawa miejscowego, gdy uchwali go rada gminy, a nie będzie miał takiego charakteru, gdy uchwali go operator lub przewoźnik. Regulamin przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym należy zakwalifikować do kategorii ogólnych warunków umów wydawanych w ramach masowego świadczenia usług, obowiązujący w zakresie usług świadczonych w publicznym osobowym transporcie zbiorowym na terenie gminy, opracowany na podstawie ustawowego przepisu szczególnego, którym jest art. 46 ust. 1 pkt 9 ustawy z 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 18 czerwca 2013 roku,

NK-N.4131.119.18.2013.1

Przywołane rozstrzygnięcie nadzorcze zostało wydane w związku z uchwałą, w ramach której gmina w ramach jednego aktu prawnego uregulowała zagadnienia wynikające z czterech różnych upoważnień ustawowych (przy czym w podstawie prawnej wymienione zostały jedynie trzy) oraz należące do zagadnień wewnątrzorganizacyjnych administracji. Dodać przy tym należy, że upoważnienia ustawowe choć każdorazowo dotyczyły rady gminy to jednak występującej z różnych pozycji – jako organ władzy publicznej ustalający ceny urzędowe (art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2011 roku o cenach), jako organizator publicznego transportu zbiorowego (m.in. art. 33a ust. 6 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku – Prawo przewozowe) i jako organ stanowiący udzielający wytycznych do działania organowi wewnętrznemu (na podstawie kompetencji ogólnej). Charakter prawny aktów prawnych wydanych w każdym z tych obszarów jest jednak inny, co wyklucza ujmowanie ich w ramach jednej uchwały i już to wystarczyłoby do uzasadnienia rozstrzygnięcia nadzorczego. Wojewoda Dolnośląski postanowił jednak skupić się na zagadnieniu wątków powiązanych z elementami należącymi do regulaminu przewozu – wyjaśniając jednocześnie jego charakter prawny.

Pon., 9 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski