Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Plac manewrowy OSK

Plac manewrowy OSK fotolia.pl

Czy plac manewrowy według obowiązujących przepisów prawa powinien być wyłączony z ruchu innych pojazdów? Czy oznacza to, że powinien być ogrodzony? We wzorze protokołu kontroli jest punkt dotyczący placu manewrowego: plac ogrodzony, zabezpieczony przed dostępem osób postronnych. Czy ten punkt dotyczy OSK zwykłego czy OSK posiadającego poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań?

Odpowiedź: Na wstępie należy zaznaczyć, że wzór protokołu kontroli, którego treść określa rozporządzenie z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie kontroli ośrodków szkolenia kierowców ma zastosowanie zarówno w przypadku kontroli zwykłych OSK jak również OSK posiadającego poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań. Stąd wypełniając protokół należy mieć na względzie przede wszystkim treść ustawy o kierujących pojazdami oraz rozporządzania z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.

Zgodnie z tym ostatnim w tzw. „zwykłym OSK” plac manewrowy powinien być wyłączony z ruchu pojazdów innych niż pojazdy szkoleniowe. Prawodawca nie rozstrzyga definitywnie, w jaki sposób owo wyłącznie z ruchu placu manewrowego ma nastąpić, zatem ogrodzenie placu może być jedną z wielu możliwych form. Inne możliwości to przykładowo postawienie szlabanów wjazdowych czy łańcuchów. Należy zaznaczyć, że omawiany wymóg nie jest niczym nowym i był przewidziany w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu wykonawczym do prawa o ruchu drogowym (rozporządzenie z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów). Zatem punkt w protokole „plac ogrodzony, zabezpieczony przed dostępem osób postronnych” nie dotyczy „zwykłych OSK”.

W odniesieniu do OSK prowadzonego posiadającego przez przedsiębiorcę posiadającego poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań plac manewrowy powinien być zabezpieczony przed dostępem osób postronnych, w szczególności ogrodzony (art. 31 ust. 1 pkt 3 lit. a tired 3 ustawy o kierujących pojazdami). W tym przypadku ustawodawca wyraźnie wskazał na sposób zabezpieczenia placu manewrowego (sforumułowanie "w szczególności ogrodzony"). W takim przypadku spełnienie tego warunku odznacza się w protokole kontroli.
Na zakończenie należy zauważyć na różnicę pojęciową „wyłączenie z ruchu pojazdów innych niż pojazdy szkoleniowe” od pojęcia „zabezpieczony przed dostępem osób postronnych”.

To drugie jest pojęciem dalej idącym i oznacza potrzebę zabezpieczenia placu manewrowego również przed osobami poruszającymi się np. pieszo. Również występuje różnica pojęciowa pomiędzy słowem „wyłączenie”, a „zabezpieczenie” . W tym drugim przypadku przedsiębiorca ma podjąć takie działania, które obiektywnie można uznać za uniemożliwiające dostęp na plac manewrowy. Przykładowo ogrodzenie placu manewrowego murkiem o wysokości 40 centymetrów i postawienie bramy wjazdowej będzie można uznać za jak najbardziej wystarczające dla uznania, że nastąpiło wyłączenie z ruchu pojazdów innych niż służące szkoleniu a nie będzie wystarczające dla uznania, że prawidłowo zabezpieczono plac przez dostępem osób postronnych.

Niedz., 30 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel