Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami

Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami fotolia.pl

W ciągu ostatniego miesiąca Prezydent RP podpisał dwie ustawy nowelizujące zakres uregulowań zawartych w obowiązującej od 19 stycznia 2013 r. ustawie o kierujących pojazdami.

Pierwsza z nowelizacji to ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Ustawodawca w jej ramach poszerzył katalog miejsc w których przeprowadzane mogą być egzaminy państwowe. Obok miast wojewódzkich, w miarę potrzeby miast na prawach powiatu oraz miast w których funkcjonowały WORD przed 31 grudnia 1998 r., egzamin państwowy na prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 lub B może być także przeprowadzany w mieście wskazanym przez sejmik województwa na wniosek marszałka województwa.

Jak podkreślono zgodnie z uchwaloną ustawą tworzenie dodatkowych ośrodków egzaminacyjnych nie będzie obowiązkowe. Organy samorządu województwa jako posiadające najlepsze rozeznanie w sytuacji na rynku szkoleń na prawo jazdy w danym regionie, będą mogły podjąć decyzję o utworzeniu ośrodka egzaminacyjnego w mieście posiadającym układy komunikacyjne (ronda, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, ulice składające się z kilku pasów ruchu) wystarczające do organizowania egzaminów na najpopularniejsze kategorie prawa jazdy.

Niniejsza ustawa wejdzie w życie dnia 8 lipca 2013 r.

Druga z ustaw podpisana została 12 czerwca 2013 r. i wprowadza do ustawy o kierujących pojazdami następujące zmiany:

  1. do katalogu dokumentów stwierdzających posiadanie uprawnień do kierowania wydawanych za granicą zostało dołączone krajowe prawo jazdy określone w umowie międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska
  2. powyższe krajowe prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie określonym w tym prawie jazdy i umowie międzynarodowej której stroną jest Rzeczpospolita Polska
  3. osobę która przed dniem wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami została wpisana do ewidencji psychologów uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych (pod rządami ustawy Prawo o ruchu drogowym) uznaje się za spełniającą wymagania jakie ustawa o kierujących pojazdami stawia przed tymi osobami, w zakresie posiadania tytułu zawodowego magistra na kierunku psychologia oraz ukończenia z wynikiem pozytywnym podyplomowych studiów w zakresie psychologii transportu prowadzonych przez uczelnie prowadzące studia wyższe na kierunku psychologia
Pt., 21 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka