Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Południowomałopolska sieć edukacji zawodowej. Dobra praktyka

Południowomałopolska sieć edukacji zawodowej. Dobra praktyka fotolia.pl

Małopolskie powiaty postanowiły współdziałać na rzecz szkolnictwa zawodowego i ustawicznego. Pięć powiatów: gorlicki, limanowski, nowosądecki, nowotarski, tatrzański i miasto Nowy Sącz tworzy spójną i wspólnie zarządzaną sieć szkolnictwa zawodowego i ustawicznego, obejmującą tereny południowej Małopolski. „Południowomałopolska Sieć Edukacji Zawodowej” jest pierwszym tego typu projektem w województwie, który pozwala na skoordynowane działań w zakresie stworzenia zintegrowanej sieci szkolnictwa zawodowego oraz kształcenia ustawicznego.

Porozumienie samorządów stworzyło możliwość zdobycia większych pieniędzy z funduszy europejskich. Wspólne działania powiatów zaowocowały przychylnością Zarządu Województwa i uzyskaniem dofinansowania inwestycji z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013.

W kwietniu 2009 roku w obecności wicemarszałka województwa małopolskiego Leszka Zegzdy, starostowie: gorlicki Mirosław Wędrychowicz i limanowski Jan Puchała, wicestarosta nowosądecki Mieczysław Kiełbasa, członek Zarządu Powiatu nowotarskiego Bogusław Waksmundzki, naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Zakopanem Anna Pęksa oraz prezydent Miasta Nowego Sącza Ryszard Nowak podpisali umowę o partnerstwie w realizacji przedsięwzięcia w ramach MRPO.

Celem wspólnego przedsięwzięcia było  wzmocnienie, przez modernizację i wyposażenie, potencjału szkół zawodowych oraz CKPiU, prowadzonych przez Partnerów i włączenie ich oferty edukacyjnej do otwartej dla wszystkich mieszkańców subregionu i Małopolski sieci edukacji zawodowej. Realizowane przez partnerów projekty cząstkowe prowadzić będą do ponadstandardowego wzmocnienia realizowanej w ramach niniejszego projektu infrastruktury, tak by mogła ona tworzyć ofertę opartą o najnowocześniejsze rozwiązania techniki i edukacji oraz odpowiadać na zapotrzebowanie rynku pracy obszaru objętego siecią.

Realizacja projektu pozwoliła na stworzenie trwałych mechanizmów ułatwiających dostęp uczących się do infrastruktury edukacyjnej poprzez rozszerzenie obecnej oferty edukacyjnej nie tylko na szczeblu lokalnym, co będzie rezultatem utworzenia nowych pracowni zawodowych kształcących w nowych kierunkach lub też korzystających z nowych, doskonalszych form przekazu wiedzy ale w szczególności w wyniku włączenia obecnej i tworzonej w ramach projektu infrastruktury edukacji zawodowej w subregionalną, spójnie zarządzaną sieć edukacyjną korzystającą z potencjału poszczególnych ośrodków i tworzącą mocną, wielobranżową ofertę szkolnictwa zawodowego dla młodzieży i dorosłych. Tym samym produkty projektu zostaną wykorzystane nie tylko na poziomie lokalnym ale w subregionalnej sieci powiatów: gorlickiego, limanowskiego, nowosądeckiego, nowotarskiego, tatrzańskiego i miasta Nowy Sącz.

Nastąpiła poprawa jakości i standardów kształcenia oraz dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy poprzez stworzenie nowych i doposażenie istniejących pracowni przedmiotowych w nowe urządzenia dostosowane do najnowszych trendów w gospodarce. Udało się poprawić standardów bazy edukacyjnej i dostosować  jej do potrzeb uczniów i nauczycieli. Ponad to nastąpiła poprawa dostępu do obiektów infrastruktury i poszczególnych kierunków kształcenia zawodowego i zmniejszenie obciążeń wynikających z dojazdów do placówek edukacyjnych poprzez umożliwienie korzystania słuchaczom z oferty sąsiednich ośrodków zlokalizowanych najbliżej ich miejsca zamieszkania oraz w wyniku wykorzystania platformy e-learningowej ułatwiającej zdalny przekaz wiedzy. Zwiększenie poziomu kadr kształcenia ustawicznego i zawodowego oraz stworzenie warunków do pogłębiania przez nią wiedzy poprzez wykorzystanie platformy e-learningowej jako forum wymiany doświadczeń, stworzenia systemu wspólnych szkoleń, czego efektem będzie również obniżenie ich kosztów jednostkowych.

Projekt był współfinansowany ze środków unijnych i własnych samorządów. Z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 w ramach Osi Priorytetowej 1. Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, Działanie 1.1 Poprawa jakości usług edukacyjnych, Schemat B: Rozwój infrastruktury kształcenia ustawicznego oraz kształcenia zawodowego uzyskano 12 089 265,77 zł. Całkowita wartość projektu wyniosła 20 458 483,56 zł

Przy realizacji tego typu projektu najważniejszym elementem jest stworzenie partnerstwa, które będzie realizowało wspólny cel. Ważne, by porozumienie było trwałe i nie była to jednorazowa inwestycja.  Istotna jest rzetelna analiza potrzeb, tak, aby modernizacja szkół podążała  za zachodzącymi zmianami na rynku pracy. Bardzo ważnym elementem w tym projekcie była współpraca z zarządem województwa, który zarządza środkami MRPO.

Niedz., 22 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna