Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nagrody dla maturzystów z wydatków na promocję

Nagrody dla maturzystów z wydatków na promocję fotolia.pl

Nie jest uprawnione stanowisko, że promocję powiatu stanowić mogły dopiero informacje o wysokim poziomie nauczania w szkołach i o nagradzaniu w powiecie najlepszych absolwentów. Aby można informować, w celach promocyjnych, o nagradzaniu najlepszych absolwentów, trzeba mieć środki na nagrody. Oba te elementy są wzajemnie uwarunkowane.

Przepis art. 35 ust. 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (przyp. Autora: obecnie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.) pozwala jednostce samorządowej na dokonywanie wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków . Do kategorii takich wydatków, mających ustawowe umocowanie należą wydatki przeznaczone na promocję (art. 4 ust. 1 pkt 23 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym). Prawdą jest, że pojęcie "promocji" nie zostało prawnie zdefiniowane. Nie oznacza to jednak, że organ nadzoru i sąd administracyjny mogły mu nadać w tej sprawie dowolne znaczenie, nie odpowiadające w pełni znaczeniu potocznemu.

Sąd nie wyjaśnił, na jakiej podstawie przyjął, że rzeczywistym celem spornego wydatku było nagrodzenie maturzystów, nie zaś promocja powiatu przez wykorzystanie nagród maturzystów. Promocja powiatu to takie działania jego władz w stosunku do społeczności lokalnej, które polegają na przekazywaniu odbiorcom informacji o powiecie, poszerzających ich wiedzę o powiecie i budujących jego pozytywny wizerunek.

W tym ogólnym, zaczerpniętym z języka potocznego określeniu promocji podkreśla się cel podejmowanych działań, nie mają natomiast znaczenia środki użyte do jego osiągnięcia, pod warunkiem, że są zgodne z prawem. Nie jest uprawnione stanowisko Sądu, że promocję powiatu stanowić mogły dopiero informacje o wysokim poziomie nauczania w szkołach i o nagradzaniu w powiecie najlepszych absolwentów. Aby można informować, w celach promocyjnych, o nagradzaniu najlepszych absolwentów, trzeba mieć środki na nagrody. Oba te elementy są wzajemnie uwarunkowane. Nieuzasadnione jest zatem ograniczanie pojęcia promocji, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tylko do samej informacji o nagrodach.

Wyrok NSA z dnia 26 października 2011 r. sygn. II GSK 800/10

Źródło: Orzecznictwo NSA

Niedz., 22 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel