Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Drogowskaz na lepsze życie. Dobra praktyka

Drogowskaz na lepsze życie. Dobra praktyka fotolia.pl

Czasami wystarczy poświęcić młodemu człowiekowi trochę uwagi, by poczuł się dowartościowany i dokonywał słusznych wyborów. Pedagodzy i nauczyciele z województwa warmińsko-mazurskiego pomagali młodzieży odnaleźć własne pragnienia, zainteresowania i aspiracje.

W projekcie mogli uczestniczyć młodzi ludzie, którzy ukończyli 15 rok życia. Niektórzy w tym wieku tracą wiarę we własne możliwości, mają problemy z nauką i nie potrafią znaleźć miejsca w społeczeństwie.

28 pedagogów i tyle samo nauczycieli pracujących w gimnazjach objętych projektem uczestniczyło w szkoleniach, które przygotowywały ich do prowadzenia warsztatów z piętnastolatkami. Problematyka szkoleń dotyczyła kształtowania umiejętności wychowawczych, psychoedukacyjnych i komunikacyjnych. Poruszano też zagadnienia związane z doradztwem zawodowym.

Warsztaty miały pomóc młodym ludziom poznać siebie, własne możliwości, zainteresowania oraz aspiracje. Chcieliśmy przekonać ich, że warto uczyć się i rozwijać swoje talenty – tłumaczy Aleksandra Sobieraj-Błotniak, koordynator projektu.

Zajęcia dla uczniów odbywały się co dwa tygodnie i trwały cztery godziny dydaktyczne. Dotyczyły efektywnego komunikowania się, kształcenia zachowań asertywnych, poznawania siebie i budowania poczucia własnej wartości oraz planowania kariery szkolno-zawodowej. Systematyczna praca z młodzieżą szybko dała efekty.

Pedagodzy już po roku dostrzegli pozytywne zmiany w uczestnikach projektu. Wcześniej osoby te miały problemy z frekwencją, nie były zainteresowane nauką, samorozwojem, nie planowały przyszłości. Uczestników warsztatów traktowano indywidualnie i dzięki temu każdy mógł poczuć się wyróżniony. Dla chłopca, który miał problemy osobiste, udział w projekcie okazał się przełomem w życiu. W trakcie warsztatów został dostrzeżony jego talent do gry w piłkę nożną. Zaproponowano mu stypendium i zaczął trenować w drużynie juniorów Polonii Warszawa. Obecnie kontynuuje naukę w jednym z liceów w Warszawie – opowiada o sukcesie koordynatorka projektu.

Poznawaliśmy swoje talenty. Byłem niezdecydowany, do jakiej szkoły chcę pójść i co chcę dalej w życiu robić, a warsztaty pomogły wybrać mi kierunek, w którym powinienem się kształcić i mój przyszły zawód – mówi Piotr Bielski, obecnie uczeń Technikum nr 1 w Zespole Szkół Samochodowych w Olsztynie. – Warsztaty polegały przede wszystkim na poznaniu siebie. Uczono nas asertywności i komunikacji z innymi.

Dobrze wspomina zajęcia również inna uczestniczka warsztatów. – Najbardziej podobało mi się to, że mogliśmy rozmawiać i próbować rozwiązywać nasze problemy. Dzięki zajęciom stałam się otwarta na ludzi i przekonałam się, co chcę w życiu osiągnąć. Teraz wiem, że chciałabym się realizować w pracy biurowej – podkreśla Izabela Malessa, uczennica Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Olsztynie.

Projekt był realizowany od 1 sierpnia 2006 r. do 31 marca 2008 r. i skierowany został do uczniów z powiatów działdowskiego i szczycieńskiego w województwie warmińsko-mazurskim. Wzięło w nim udział 211 uczniów z 14 szkół z terenu tych dwóch powiatów.

Źródło: "Dobre praktyki Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce", MRR

Czw., 19 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka