Wojewoda: Rada powiatu czy gminy jako organ wykonujący kompetencje organu prowadzącego szkołę czy inną placówkę oświatową, nie ma prawa przekazania innemu podmiotowi kompetencji obniżenia tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielom.
W swoim rozstrzygnięciu nadzorczym poświęconym realizowaniu przez organy samorządu kompetencji wynikających z przepisów Karty Nauczyciela, Wojewoda Podlaski zwrócił uwagę na konieczność ścisłego przestrzegania przepisów także w zakresie, w którym przewidują one uprawnienia dla konkretnego organu. W opisywanym przypadku chodzi o ustalenie - mocą uchwały - zasad udzielania i rozmiaru obniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć tym nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez samorząd. Regulacje tego typu są podejmowane na podstawie art. 42 ust. 7 pkt 2 Karty Nauczyciela, który przyznaje to uprawnienie organowi prowadzącemu. Definicję pojęcia "organu prowadzącego" odnajdujemy natomiast w art. 91d pkt. 1 tej ustawy, zgodnie z którym kompetencje tego organu w odniesieniu do obniżania wymiaru obowiązkowych zajęć prowadzonych przez nauczyciela na stanowisku kierowniczym, wykonuje odpowiednio rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa. Przepis nie przewiduje żadnych możliwości interpretacyjnych, zatem wskazanie wyłącznie tych organów jednostek samorządu terytorialnego należy traktować jako bezwzględnie wiążące.
Nieprawidłowością dostrzeżoną przez Wojewodę było w tym miejscu wskazanie w treści uchwały, że zwolnienie z obowiązku realizacji obowiązkowego wymiaru zajęć ma następować na wniosek dyrektora szkoły lub przedszkola, bez jasnego wskazania, iż jedynym upoważnionym do takiego działania organem ma być rada jednostki samorządu terytorialnego. W ocenie organu nadzoru taki zapis oznaczał przeniesienie tego uprawnienia na rzecz innego organu, na co przepisy Karty Nauczyciela nie pozwalają. Jak wskazują przywołane przepisy orzecznictwa, odmienne działanie rady gminy czy powiatu polegające na przekazaniu uprawnienia, narusza normę kompetencyjną, która uprawnia do podjęcia danego działania, a także przepis wskazujący na konieczność wykonywania kompetencji tylko przez jeden, jasno wskazany organ.
Wojewoda orzekł o nieważności tego fragmentu uchwały.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 29 kwietnia 2025 r. (sygn. NK-II.4131.73.2025.ES)