Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Zapowiadana podstawa programowa ma być wdrażana od roku szkolnego 2026/27.
Projekt nowej podstawy programowej jest wynikiem wielomiesięcznych prac ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych - Państwowego Instytutu Badawczego. W 2024 r. na zlecenie MEN przeprowadzone zostały badania kompetencji absolwentów polskich szkół, a ich wyniki posłużyły ustaleniu największych wyzwań w obszarze kształcenia ogólnego. Następstwem prac było ustalenie, że jednym z głównych grzechów polskiej edukacji w jej dotychczasowym kształcie jest brak równowagi pomiędzy poszczególnymi wymiarami kształcenia, jak wiedza, kompetencje i sprawczość. Zmiany miały zatem na celu ułatwienie uczniom korzystania ze zdobytej wiedzy nie tylko w szkole, lecz także poza nią.
Jak zapewniają twórcy podstawy programowej, jest ona jasna i precyzyjna. Wyraźnie określa cele kształcenia i oczekiwane efekty uczenia się. W oparciu o nią można opracować narzędzia diagnostyczne, wspierać uczniów i przeprowadzać egzaminy. Atutem nowej podstawy programowej ma być także jej elastyczność pozwalająca nauczycielom na realizację programu według własnych pomysłów. Program umieszczony w załączniku do projektu ma być projektem wewnętrznie spójnym o urealnionym zakresie. Twórcom zależy na tym, by uczniowie nie tylko zapamiętywali informacje, lecz przede wszystkim budowali swoje kompetencje poprzez ich stosowanie w rozwiązywaniu realnych problemów, także poza szkołą.
Inną zmianą jest wyodrębnienie w części podstaw programowych szerszych modułów tematycznych. Mają być poświęcone konkretnym zjawiskom o interdyscyplinarnym charakterze i służyć bardziej holistycznemu spojrzeniu na edukację. W prostszych słowach - chodzi o to, by wokół niektórych ważnych zagadnień integrowana była wiedza z różnych przedmiotów. W projekcie przewidziano sześć takich modułów. Są to: bezpieczeństwo i obrona, kultura, blok medialny, blok ekonomiczno-finansowy, blok filozoficzny i blok klimatyczny.
Z pełną treścią projektu i samych podstaw programowych dla poszczególnych przedmiotów możecie Państwo zapoznać na stronie Rządowego Centrum Legislacji: legislacja.rcl.gov.pl
Źródło: RCL