Z roku na rok oczekiwania wobec edukacji rosną, ale rzeczywistość systemu oświaty staje się coraz bardziej wymagająca. III edycja badania „LEXOMETR Oświatowy 2025” i raport "Wyzwania dla kadry kierowniczej oświaty w roku szkolnym 2024/2025" pokazuje, że zarówno dyrektorzy szkół i przedszkoli, jak i przedstawiciele samorządów lokalnych mierzą się z licznymi problemami, które nierzadko wykraczają poza standardowe obowiązki edukacyjne.
Dla 72% dyrektorów szkół największym wyzwaniem pozostaje pogarszająca się kondycja psychofizyczna dzieci i młodzieży. Problemy emocjonalne, napięcia społeczne, trudności z koncentracją czy przystosowaniem do szkolnych obowiązków stają się coraz bardziej powszechne. Dyrektorzy są świadomi, że edukacja nie odbywa się w próżni – niepokój, przeciążenie informacyjne i presja społeczna wpływają na codzienne funkcjonowanie uczniów.
Z kolei wśród samorządowców aż 86% wskazuje planowane zmiany w finansowaniu oświaty jako największe wyzwanie. Niepewność związana z budżetami, nowe regulacje dotyczące podziału środków czy konieczność zwiększania wydatków przy malejących subwencjach – wszystko to powoduje realny niepokój wśród osób odpowiedzialnych za organizację edukacji na poziomie lokalnym.
Nie tylko kwestie zdrowia psychicznego i finansów spędzają sen z powiek kadrze kierowniczej. Cyfrowa transformacja to kolejny poważny temat. Dla 46% dyrektorów i 54% samorządowców wyzwania związane z digitalizacją edukacji i administracji są znaczące. Chodzi nie tylko o infrastrukturę czy dostęp do sprzętu, ale też o kompetencje cyfrowe nauczycieli, kadry administracyjnej i samych uczniów.
Inne istotne obszary wskazywane w badaniu to m.in. wprowadzanie Standardów Ochrony Małoletnich, zapewnienie ochrony sygnalistom, gotowość do reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych (takich jak powodzie czy pożary), a także wyzwania związane z edukacją dzieci z Ukrainy, które wciąż uczęszczają do polskich placówek.
Na tle tych wszystkich wyzwań pojawia się pytanie o jakość prawa oświatowego. Choć w porównaniu z poprzednimi edycjami badania ocena jasności przepisów uległa poprawie, to nadal dla 47% dyrektorów oraz 40% samorządowców prawo edukacyjne pozostaje niejasne i trudne do stosowania. Widać jednak pewną pozytywną tendencję – rośnie odsetek osób, które oceniają zmiany w przepisach jako przeciętne, a nie wyłącznie negatywne, co daje nadzieję na lepszą jakość legislacji w przyszłości.
Raport „LEXOMETR Oświatowy 2025” nie tylko diagnozuje problemy, ale zawiera też komentarze i porady ekspertów – praktyczne wskazówki, które mogą pomóc dyrektorom i samorządom skuteczniej stawiać czoła wyzwaniom w nowym roku szkolnym. Choć kondycja oświaty nie napawa optymizmem, to właśnie świadoma i odważna kadra kierownicza może być czynnikiem stabilizującym system w czasach niepewności.
Pełen raport dostępny tutaj
Źródło: IP