Ruszyły popularne od kliku lat kampanie reklamowe, w których sklepy z elektroniką oferują rabaty za oceny na świadectwie. Za 5 na świadectwie można otrzymać rabat w wysokości 5 zł, a za 6 analogicznie 6 zł. W niektórych sieciach uczniowie klas I-III mogą również uzyskać rabaty za promocję do następnej klasy.
Rzecznik Praw Dziecka stanowczo protestuje przeciwko takim kampaniom reklamowym, wskazując, że promocje „rabat za ocenę” naruszają prawa konsumenckie i nie sprzyjają realizacji postanowień konwencji o prawach dziecka oraz o prawach osób niepełnosprawnych.
Rzeczniczka Praw Dziecka wraz z zastępcami przekonuje, że takie działania, choć pozornie przyjazne dzieciom i rodzinom, w rzeczywistości naruszają nie tylko prawa konsumenta, ale przede wszystkim nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Przypomina, że wiele czynników wpływa na wyniki w nauce, w tym m.in.: sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Dlatego koncentrowanie się na ocenach, jako kryterium nagradzania, może prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników.
Rzecznik Praw Dziecka zwraca uwagę, że warto pamiętać, iż wartość dziecka tkwi w jego charakterze, empatii, umiejętności współpracy, kreatywności i zdolności do pokonywania trudności. Zachęca do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic. Tak, by każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na wyniki w nauce.
Źródło: brpd.gov.pl