Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Odmowy udzielenia zezwolenia na założenie szkoły publicznej - wyrok WSA

Odmowy udzielenia zezwolenia na założenie szkoły publicznej - wyrok WSA fotolia.pl

Założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga: zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół lub placówek publicznych odpowiednio danego typu lub rodzaju, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Stosownie do treści § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej, utworzenie szkoły w miejscowości wskazanej przez założyciela ma sprzyjać poprawie warunków kształcenia, a także korzystnie uzupełniać sieć szkół publicznych w odpowiednio tej miejscowości, gminie, powiecie, województwie lub regionie. Konstrukcja przytoczonej normy prawnej wskazuje na konieczność łącznego spełnienia dwóch wymogów tj. sprzyjanie poprawie warunków kształcenia oraz korzystnego uzupełnienia sieci szkół publicznych odpowiednio w mieście, gminie, województwie lub regionie.

W sytuacji gdy szkoły publiczne zabezpieczają potrzeby kształcenia w danym zawodzie, a istniejące publiczne szkoły policealne oraz istniejące niepubliczne szkoły policealne mają możliwość uruchomienia kształcenia w tym zawodzie, tworzenie kolejnej szkoły publicznej należy uznać za bezzasadne.

Kryterium korzystnego uzupełniania sieci szkół publicznych na danym terenie jest zwrotem prawnie niedookreślonym. Na jego treść składa się wiele okoliczności faktycznych, których spełnienie daje się ustalić dopiero na gruncie konkretnej sprawy. W szczególności, należą do nich względy o charakterze demograficznym i o charakterze fiskalnym. Sieć szkół danego rodzaju ma bowiem zaspokajać potrzeby edukacyjne miejscowej wspólnoty samorządowej.

Szkoły i placówki publiczne utworzone na podstawie zezwolenia wskazanego w art. 88 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, chociaż z administracyjno-prawnego punktu widzenia mają charakter szkoły publicznej, to w dalszym ciągu są własnością prywatną. Jak wynika zaś z treści 25 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne publiczne szkoły policealne niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym. Zatem, łożenie przez samorząd terytorialny na szkołę publiczną pieniędzy publicznych, ma sens, w rozumieniu § 4 ust. 1 pkt 6 rozp. MEN i art. 88 ust. 4 pkt 1 u.p.o., jedynie wtedy, kiedy istniejąca na danym terenie sieć szkół będących własnością jednostek samorządu terytorialnego nie jest w stanie zaspokoić określonego rodzaju potrzeb edukacyjnych miejscowej wspólnoty samorządowej. W przypadku gdy ilość dotychczas oferowanych miejsc w szkołach publicznych jest wystarczająca, zbędne jest tworzenie dodatkowych miejsc, jako uzupełnienie istniejącej sieci szkół w mieście, gminie, powiecie, województwie lub regionie.

Źródło: CBOSA, orzeczenie nieprawomocne

Pt., 1 Mrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka