Sprzątanie, kontrola rzeczy najpilniejszych, kilka nowości oraz reforma edukacji w 2026 roku – tak w skrócie prezentują się plany i zamierzenia Ministra Edukacji, które były przedmiotem dyskusji na sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, która odbyła się 8 lutego br.
Aktualnie prowadzimy audyty w ministerstwie i jednostkach podległych. Dokonujemy przeglądu prac w resortach. Przeprowadzamy konkursy na kuratorów oświaty – mówiła minister Barbara Nowacka.
Resort przekazał również, że pierwsze zobowiązanie dotyczące podwyżek dla nauczycieli zostało dotrzymane.
Plany MEN na 2024 rok
Zgodnie z zapowiedziami MEN jeszcze w 2024 r. można spodziewać się kilku zmian, tj.:
- zniesienia przedmiotu Historia i Teraźniejszość i zastąpienie go innym przedmiotem dotyczącym wychowania obywatelskiego z uwzględnieniem elementów wiedzy obywatelskiej, partycypacji wyborczej, organizacji życia społecznego i historii,
- zniesienia wliczania do średniej ocen z religii/etyki,
- wprowadzenia edukacji zdrowotnej – zajęcia z zakresu pierwszej pomocy w klasach I-III,
- ograniczenia prac domowych dla uczniów,
- uruchomienia programu Cyfrowy Uczeń,
- „odchudzenia” od 1 września 2024 r. podstaw programowych.
Reforma 2026
Prace nad dużą reformą w edukacji zaczną się w okolicach czerwca przyszłego roku. Dziś ministerstwo nie przesądzi jaka to będzie reforma, bo do tego potrzeba badań naukowych, spotkań z ekspertami i konsultacji społecznych – przekazała minister Barbara Nowacka.
Dodatkowo resort ujawnił, że w planach jest stworzenie nowych podstaw programowych opartych na profilu absolwenta.
Gdy będziemy mieli gotowy profil absolwenta, to mniej więcej od czerwca 2024 r. zaczniemy pracę nad nowymi podstawami programowymi, tak aby dać 1 rok i 3 miesiące wydawnictwom na opracowanie podręczników i dopuszczenie ich do użytku – kontynuowali przedstawiciele MEN.
Ministerstwo przekazało również, że zależy mu na utrzymaniu dobrego poziomu edukacji zawodowej oraz stworzeniu polityki transformacji cyfrowej. Resort planuje nadto cyfryzację podręczników, tak aby każdy papierowy podręcznik miał swój cyfrowy odpowiednik.
Z retransmisją posiedzenia komisji można zapoznać się tutaj.