Przedmiotem kontroli w sprawie rozpatrywanej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (III SA/Gl 875/22) była uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych.
Uchwała taka powinna realizować powołaną w jej podstawie prawnej delegację ustawową zawartą w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Działając na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego rada obowiązana była do realizacji w pełni upoważnienia wynikającego z ww. art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, a jednocześnie treść podjętej uchwały nie mogła wykraczać poza te granice na skutek zapisów nie znajdujących uzasadnienia w przepisach Karty Nauczyciela. Oznacza to, że regulacje zawarte w akcie prawa miejscowego mają na celu jedynie "uzupełnienie" przepisów powszechnie obowiązujących rangi ustawowej, kształtujących prawa i obowiązki ich adresatów. Za niedopuszczalne uznać należy zarówno pomijanie przez radę gminy materii przekazanej temu organowi do uregulowania na mocy delegacji ustawowej, jak również regulowanie raz jeszcze tego, co zostało już uregulowane w źródle prawa powszechnie obowiązującego, bądź modyfikowanie przepisu ustawowego przez akt wykonawczy niższego rzędu, co możliwe jest tylko w granicach wyraźnie przewidzianego upoważnienia ustawowego.
Mając powyższe na względzie Sąd w powołanej sprawie podzielił stanowisko organu nadzoru co do nieprawidłowej realizacji delegacji ustawowej poprzez nie określenie przez radę wysokości dodatku funkcyjnego dla doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta i w konsekwencji nie wyznaczenie także dla wskazanych kategorii nauczycieli szczegółowych warunków jego przyznawania. Nie zasługuje w ocenie Sądu na akceptację stanowisko gminy co do tego, że nie miała takiego obowiązku, bo takich stanowisk nie przewiduje w strukturze zatrudnienia. W ocenie Sądu, skoro § 5 rozporządzenia z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, określa przesłanki uzyskania dodatku funkcyjnego, to gmina tworząc regulamin zobowiązana jest w ustalić ich wysokość i warunki przyznawania dla nauczycieli uprawnionych do ich uzyskania. W ten sposób uzyskana zostaje kompletność regulacji w tym zakresie.
Jak podkreślił Sąd treść art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty Nauczyciela, stanowiąca upoważnienie do ustalenia stosownych regulaminów przez radę, nie budzi wątpliwości interpretacyjnych i jasno wskazuje, że rada określa wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków. W normatywnym pojęciu "warunki przyznawania dodatków" w żaden sposób nie mieści się jednak uprawnienie do określania przez radę gminy także jakichkolwiek warunków utraty tych dodatków, bądź też nie przyznawania tych dodatków.
Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl orzeczenie nieprawomocne