Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Opinia kuratora o sieci szkół - wyrok NSA

Opinia kuratora o sieci szkół - wyrok NSA fotolia.pl

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 lutego 2023 r. (III OSK 6935/21) odniósł się do zakresu opinii kuratora oświaty w zakresie planu sieci publicznych szkół.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny opinia kuratora nie może obejmować oceny zgodności planu sieci szkół z innymi przepisami ustawy z 2016 r. Prawo oświatowe. Jeżeli zamiarem ustawodawcy byłoby objęcie opinią kuratora oświaty, o której mowa w art. 39 ust. 8 ustawy, również oceny zgodności planu sieci szkół z innymi przepisami Prawa Oświatowego, to treść art. 39 ust. 8 byłaby inna. Przy takim założeniu ustawodawca w treści art. 39 ust. 8 ustawy nie odsyłałby wprost wyłącznie do postanowień ust. 1, 2 i 5a - 7a, lecz wskazałby, że opinia dotyczy "w szczególności oceny zgodności planu sieci szkół z warunkami określonymi w ust. 1, 2 i 5a - 7a".

W ocenie Sądu kurator oświaty nie może wydać negatywnej opinii z przyczyn innych niż określone w art. 39 ust. 8 Prawa oświatowego.

W stanie faktycznym sprawy zapadłej przed NSA zaskarżona opinia wykraczała poza zakres wyznaczony przez przepis art. 39 ust. 8 Prawa Oświatowego. Jak podkreślił NSA opinia nie zawierała oceny co do zgodności planu sieci szkół podstawowych z warunkami określonymi w ust. 1, 2 i 5a-7a, a konkretnie nie rozstrzygała czy projektowany plan sieci szkół umożliwia dzieciom spełnienie obowiązku szkolnego (ust. 1), czy droga dziecka do szkoły nie przekracza wymaganych odległości (ust. 2), czy projekt uchwały wskazuje adresy siedzib szkół oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć (ust. 5a), czy obwody szkół podstawowych nie posiadają części wspólnych (ust. 5b), czy szkoły są o pełnej strukturze organizacyjnej i funkcjonują w jednym budynku lub jego bliskiej odległości (ust. 6), czy umożliwiono dzieciom zamieszkującym na obszarze powiatu realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki (ust. 7) oraz czy nie zachodzi przypadek likwidacji innych lokalizacji prowadzenia zajęć, co mogłoby stanowić przekształcenie szkoły (ust. 7a).

Opinia kuratora w przedmiotowej sprawie sprowadzała się do kwestii wykraczających poza jej zakres określony w art. 39 ust. 8 Prawa Oświatowego. Stanowisko Kuratora upatrujące w projektowanej zmianie granic obwodów szkół podstawowych zagrożenia dla zachowania pełnej struktury organizacyjnej jednej ze szkół nie może stanowić zdaniem NSA oceny co do braku zgodności planu z warunkami określonymi w art. 39 ust. 6 pkt 1 Prawa Oświatowego.

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl 

Pt., 31 Mrz. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka