Jak wynika z odpowiedzi ministra Dariusza Piontkowskiego na interpelację poselską "bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem organizacyjnym jest tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III".
Powyższe stanowiło reakcję na propozycję przedstawioną w interpelacji, w zakresie umożliwienia tworzenia szkół filialnych dla klas I-VI.
Jak podkreślił Pan Minister zarówno tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III jak również tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-IV stanowi alternatywę dla organów prowadzących szkoły podstawowe, które ze względu na warunki miejscowe (np. lokalowe) nie mogą zapewnić właściwych warunków nauki wszystkim uczniom danej szkoły podstawowej. Natomiast przesłanką uzasadniającą wskazanie w omawianej regulacji także klasy IV jest stworzenie uczniom możliwości przedłużenia o jeden rok szkolny pobytu w szkole filialnej, co ma zapewnić tym uczniom warunki łagodnego przejścia do szkoły macierzystej i ułatwić adaptację w nowym środowisku szkolnym. Nakładanie na uczniów szkoły podstawowej filialnej dodatkowego obciążenia psychicznego i emocjonalnego związanego ze zmianą środowiska rówieśniczego, przy jednoczesnej zmianie systemu nauczania (przedmiotowe zamiast zintegrowane) może mieć negatywny wpływ na wyniki kształcenia. Dlatego w ocenie ministra Dariusza Piontkowskiego bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem organizacyjnym jest tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III, gdyż obejmują one tylko I etap edukacyjny, tj. nauczanie zintegrowane. Ponadto, wydłużanie pobytu uczniów w filii szkoły podstawowej o każdy kolejny rok szkolny wiąże się z trudniejszą adaptacją uczniów w szkole macierzystej.
Z danych resortu edukacji wynika, że w skali kraju funkcjonuje zaledwie 61 szkół podstawowych filialnych, do których uczęszczają uczniowie uczący się w zakresie II etapu edukacyjnego.
Źródło: www.sejm.gov.pl