Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Szkoła filialna najlepiej tylko dla I etapu edukacyjnego

Szkoła filialna najlepiej tylko dla I etapu edukacyjnego fotolia.pl

Jak wynika z odpowiedzi ministra Dariusza Piontkowskiego na interpelację poselską "bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem organizacyjnym jest tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III".

Powyższe stanowiło reakcję na propozycję przedstawioną w interpelacji, w zakresie umożliwienia tworzenia szkół filialnych dla klas I-VI. 

Jak podkreślił Pan Minister zarówno tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III jak również tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-IV stanowi alternatywę dla organów prowadzących szkoły podstawowe, które ze względu na warunki miejscowe (np. lokalowe) nie mogą zapewnić właściwych warunków nauki wszystkim uczniom danej szkoły podstawowej. Natomiast przesłanką uzasadniającą wskazanie w omawianej regulacji także klasy IV jest stworzenie uczniom możliwości przedłużenia o jeden rok szkolny pobytu w szkole filialnej, co ma zapewnić tym uczniom warunki łagodnego przejścia do szkoły macierzystej i ułatwić adaptację w nowym środowisku szkolnym. Nakładanie na uczniów szkoły podstawowej filialnej dodatkowego obciążenia psychicznego i emocjonalnego związanego ze zmianą środowiska rówieśniczego, przy jednoczesnej zmianie systemu nauczania (przedmiotowe zamiast zintegrowane) może mieć negatywny wpływ na wyniki kształcenia. Dlatego w ocenie ministra Dariusza Piontkowskiego bezsprzecznie najlepszym rozwiązaniem organizacyjnym jest tworzenie szkół podstawowych filialnych o strukturze klas I-III, gdyż obejmują one tylko I etap edukacyjny, tj. nauczanie zintegrowane. Ponadto, wydłużanie pobytu uczniów w filii szkoły podstawowej o każdy kolejny rok szkolny wiąże się z trudniejszą adaptacją uczniów w szkole macierzystej.

Z danych resortu edukacji wynika, że w skali kraju funkcjonuje zaledwie 61 szkół podstawowych filialnych, do których uczęszczają uczniowie uczący się w zakresie II etapu edukacyjnego.

Źródło: www.sejm.gov.pl 

Sob., 7 St. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka