Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ponad połowa dzieci rozpoczynających obecnie edukację będzie wykonywać zawody, które jeszcze nie istnieją

Ponad połowa dzieci rozpoczynających obecnie edukację będzie wykonywać zawody, które jeszcze nie istnieją fotolia.pl

Do 2025 roku wraz z rozwojem technologii i automatyzacją na całym świecie zniknie 85 milionów miejsc pracy - tak przewiduje Raport Światowego Forum Ekonomicznego. Prognozy wskazują, że jednocześnie powstanie blisko 97 milionów nowych miejsc pracy z racji współpracy odbywającej się pomiędzy ludźmi, maszynami i algorytmami. Jak przygotować dzieci i młodzież, aby odnalazły się w nowej rzeczywistości? Eksperci platformy edukacyjnej Tandu.pl wskazują, że warto przede wszystkim kształtować kompetencje oraz łączyć je ze sobą, aby wykształcić umiejętność korzystania z nich na wiele sposobów i w różnych okolicznościach.

Żyjemy obecnie w czasach zmian, które sprawiają, że musimy się szybko uczyć nowych umiejętności. Z kolei to, czego się właśnie nauczyliśmy już za chwilę może być nieaktualne. Prognozy ekspertów Światowego Forum Ekonomicznego wskazują, że 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś szkołę podstawową będzie pracowało w zupełnie nowych zawodach, o których jeszcze nie mamy pojęcia. Dlatego niezwykle istotne jest, aby rozwijać umiejętności, które umożliwią bycie elastycznym oraz ułatwią odnajdywanie się w nowych sytuacjach.

Jak wynika z raportu „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046” przygotowanego przez Infuture Instytut założony przez Natalię Hatalską, transformacja cyfrowa oraz globalne wyzwania (społeczne i środowiskowe), z którymi przyszło zmierzyć się nowym generacjom, wymuszają wdrożenie nowych modeli w edukacji, opartych na innowacyjności i kreatywności. Umiejętnie wykorzystane nowe technologie dają nowe możliwości działania i rozwiązywania problemów, które były niewykonalne w przeszłości. Wielu rodziców ma dziś tego świadomość i chce swoim dzieciom pomóc rozwijać nowe umiejętności.

Ponad 70 proc., nauczycieli i aż 90 proc. wykładowców zgadza się bowiem ze stwierdzeniem, że zawody, w których będziemy pracować za 10 lat, jeszcze nie zostały wymyślone. Jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał o takich stanowiskach jak mobile app developer, podcast producer czy operator drona.

Połowa dzieci uczęszcza na zajęcia pozaszkolne

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Tandu.pl przez IBRIS, ponad połowa dzieci w tym roku szkolnym będzie uczęszczać na zajęcia dodatkowe. Rodzice zapisują dzieci na takie kursy, aby wyposażyć je w nowe umiejętności, które w szkole rozwijane są często na niskim poziomie lub wcale.

- Z naszego badania wynika, że aż 37 proc. rodziców decyduje się na udział swoich dzieci w zajęciach pozalekcyjnych, aby wesprzeć ich rozwój oraz rozwijać nowe umiejętności i zainteresowania, których nie ma w programie szkolnym - zaznacza Jan Rudziński, pomysłodawca i CEO Tandu.pl, platformy z zajęciami dla dzieci. - Zajęcia dodatkowe są kluczowe w rozwoju kompetencji. Uczestnicząc w lekcjach online, dzieci dosłownie z każdego miejsca - z dużego miasta czy mniejszej miejscowości - mają szansę kształtować te kompetencje, na które kładzie się mały nacisk w szkołach - dodaje Jan Rudziński. 

Pożądane kompetencje

Kompetencje przyszłości definiowane są różnorodnie. Powołując się na ekspertów ze Światowego Forum Ekonomicznego wyróżniono cztery kluczowe obszary, do których zaliczają poszczególne kompetencje:

  1. rozwiązywanie problemów to m.in. myślenie krytyczne i logiczne, analiza, rozwiązywanie krytycznych problemów, kreatywność, oryginalność;
  2. samozarządzanie, czyli aktywne uczenie się, techniki uczenia się, elastyczność, odporność na stres;
  3. praca z ludźmi, czyli przywództwo i odpowiedzialność społeczna, praca zespołowa;
  4. wykorzystanie i rozwój technologii co uwzględnia również jej kontrolę i monitorowanie oraz projektowanie i programowanie.

Współpraca w zespole oraz umiejętności cyfrowe i techniczne to kompetencje, które wyróżniają się spośród pozostałych. W badaniu Collegium Da Vinci pięć grup wskazało właśnie te kompetencje jako kluczowe. Zgodni byli uczniowie, studenci, wykładowcy, nauczyciele i menedżerowie. Respondenci wskazali kompetencje z różnych obszarów - społeczne jak praca zespołowa oraz cyfrowe i techniczne jak analizowanie i rozwiązywanie problemów. Istotne jest połączenie różnych obszarów i bycie elastycznym w ich wykorzystaniu. To klucz do sukcesu.

Źródło: IP

Pt., 30 Wrz. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska