27 grudnia 2011 r. minister edukacji narodowej, w porozumieniu z ministrem sprawiedliwości, podpisała rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym.
Według nowego prawa sądy rodzinne będą mogły stosować wobec nieletnich wyłącznie jeden z dotychczasowych środków wychowawczych - umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (MOW). Natomiast kierowanie do młodzieżowych ośrodków socjoterapii odbywać się będzie wyłącznie na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) dziecka na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Do osób, umieszczonych w młodzieżowym ośrodku socjoterapii postanowieniem sądu przed 1 stycznia 2012 roku stosowane będą dotychczasowe przepisy.
Wydanie rozporządzenia wynikało ze zmiany wprowadzonej w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich. Nowe rozporządzenie zastępuje dotychczas obowiązujące rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym oraz młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Rozdzielenie sposobu kierowania do placówek MOS i MOW służyć ma zapewnieniu edukacji i wsparcia odpowiedniego do potrzeb wychowanków każdego typu ośrodków. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze (MOW) są prowadzone dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji. Do zadań młodzieżowego ośrodka wychowawczego należy eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi. Odbywa się to podczas organizowanych przez ośrodek zajęć resocjalizacyjnych, rewalidacyjnych dla wychowanków niepełnosprawnych oraz wychowawczych umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym, a także zajęć specjalistycznych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Natomiast młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS) są prowadzone dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii, m.in. psychologów, pedagogów i socjoterapeutów. Do zadań młodzieżowego ośrodka socjoterapii należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi. Podstawą oddziaływań wobec wychowanków w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii jest dobrowolna terapia i ścisła współpraca z terapeutą, co potwierdzają specjaliści pracujący w tych placówkach. Odbywa się to podczas organizowanych przez ośrodek zajęć terapeutycznych oraz profilaktyczno-wychowawczych umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym, a także zajęć specjalistycznych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
źródło: men.gov.pl