CyberLekcje to nowy projekt edukacyjny adresowany do nauczycieli, którzy poszukują informacji na temat zasad bezpiecznego zachowania dzieci i młodzieży w internecie. W ramach wspólnego projektu Ministra Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej - Państwowego Instytutu Badawczego powstało 18 scenariuszy zajęć lekcyjnych o cyberbezpieczeństwie skierowanych do różnych grup wiekowych uczniów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Przygotowane w ramach projektu materiały pomogą kadrze pedagogicznej usystematyzować wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa, a także umożliwią zorganizowanie ciekawej lekcji na temat odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii. Scenariusze lekcji oraz materiały multimedialne zostały opracowane z myślą o uczniach szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Scenariusze wpisują się w obowiązki wynikające z podstawy programowej, a ich tematyka odpowiada rosnącemu zapotrzebowaniu na wiedzę i kompetencje z zakresu efektywnego wykorzystywania mediów cyfrowych.
Scenariusze składają są ze szczegółowego opisu danego zjawiska dla osoby prowadzącej lekcje i proponowanych aktywności dla uczniów. Do poszczególnych tematów zajęć przygotowane zostały również dodatkowe materiały multimedialne, aby uatrakcyjnić lekcję, w tym m.in. infografiki, które można np. wydrukować i powiesić w klasie.
CyberLekcje pomogą w poprowadzeniu zajęć obejmujących następujące tematy:
- Bezpieczeństwo sieci i systemów,
- Zarządzanie informacją,
- Wizerunek i tożsamość online,
- Prywatność – bezpieczne zarządzanie danymi personalnymi,
- Zdrowie, dobrostan psychiczny i cyberhigiena.
Wszystkie materiały edukacyjne przygotowane w ramach projektu CyberLekcje znajdują się w bazie wiedzy cyberbezpieczeństwa na portalu gov.pl w dedykowanej zakładce CyberLekcje.
Źródło: gov.pl