Resort edukacji pracuje nad projektem ustawy o wsparciu dziecka, ucznia i rodziny.
Dokument jest aktualnie na wstępnym etapie prac legislacyjnych i dopiero podjęta zostanie decyzja czy i kiedy zostanie wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazała Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Sportu, która odbyła się 29 października 2021 r.
Komisja została zwołana w celu przedstawienia przez Ministra Edukacji i Nauki informacji na temat roli szkół specjalnych w systemie kształcenia włączającego w szczególności w czasie popandemicznym.
Pani Minister wskazała, że w rezerwie, której dysponentem jest Minister Edukacji i Nauki znajduje się 700 mln zł na zwiększenie subwencji oświatowej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną – 180 mln zł na pomoc
psychologiczno-pedagogiczną zostanie przekazane od 1 stycznia 2022 r. A od 1 września 2022 r. zostanie przekazanych pozostałych 520 mln zł na zatrudnienie dodatkowych psychologów i pedagogów, logopedów. Efektem takiego działania ma być zwiększenie zatrudnienia specjalistów z 21 tys. do 39 tys. Dodatkowo resort planuje przekazanie 50 mln zł na szkolenia nauczycieli. Przeszkolonych ma zostać 28 tys. osób i mają zostać przygotowane także podręczniki. Minister Marzena Machałek wskazała, że po zakończeniu pilotażu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą ma docelowo powstać 280 takich podmiotów. Z założeń modelu resort edukacji planuje utrzymać także i wdrożyć rozwiązanie polegające na określeniu standardu zatrudnienia specjalistów w szkołach ogólnodostępnych. Pani Minister kilkakrotnie powtórzyła, że nie jest planowana likwidacja szkolnictwa specjalnego i resort chce wzmacniać oba tory edukacji.
Jednym z rozwiązań zawartych w Modelu Edukacja dla wszystkich było także utworzenie Centrów Dziecka i Rodziny. Jak zauważyła Minister Marzena Machałek docelowo resort edukacji planuje powstanie Centrum Dziecka i Rodziny. Na ten moment jednak koordynacja i działania umieszczone zostaną w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, by cały system przygotował się na zmianę. Jeśli wszystko sprawnie zafunkcjonuje kolejnym etapem ma być powołanie nowej jednostki.
Dodatkowe propozycje resortu edukacji nad którymi toczą się prace to: wprowadzenie oceny funkcjonalnej oraz nowe kierunki studiów podyplomowych dla specjalistów.
W toku dyskusji najmocniej wybrzmiał głos nauczycieli-specjalistów zaproszonych na posiedzenie. Zwracali oni uwagę na następujące zagadnienia:
- obawę o dzieci, których schorzenia spowodują, że nie będą w stanie funkcjonować w szkołach ogólnodostępnych;
- przekazywanie olbrzymich środków na wykwalifikowanych specjalistów to jedno, ale równie ważne jest długoletnie doświadczenie, którego osobom zaraz po studiach brakuje;
- ogromne braki kadrowe jeżeli chodzi o nauczycieli-specjalistów;
- jeżeli istnieje potrzeba wzmocnienia szkolnictwa specjalnego to może warto najpierw wesprzeć istniejące szkoły a nie myśleć o tworzeniu nowych instytucji;
- konieczność "odczarowania" szkół specjalnych;
- likwidacja edukacji integracyjnej, jako jednego z elementów segregacji.
Komisja zdecydowała, że temat będzie kontynuowany. Terminy kolejnych posiedzeń, poświęconych zagadnieniu edukacji włączającej, zostaną ustalone przez Prezydium Komisji.
Komentarze
Edukacja włączająca tak, ale za lata całe, gdy wykształci się armię dobrze przygotowanych fachowców w szkołach ogólnodostępnyc h. Nie po studiach podyplomowych i kursach, ale po porządnych studiach z odpowiednią dozą praktyk .
Stanisław Szelewa