Od września naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych rozpoczęło około 20% wszystkich dzieci sześcioletnich. Oznacza to jednocześnie, że w bieżącym roku szkolnym do blisko 90% szkół podstawowych lub do oddziałów przedszkolnych funkcjonujących przy szkołach uczęszczają sześciolatki. Według resortu niektóre szkoły potrzebują więcej czasu na włączenie się do realizacji tej części reformy systemu oświaty.
Minister edukacji narodowej przekazał do konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Resort uzasadnia ten krok koniecznością umożliwienia samorządom odpowiedniego przygotowania wszystkich szkół. Asumpt do przedłożenia projektu dało też, jak twierdzi resort, wzięcie pod uwagę oczekiwań rodziców i chęć zapewnienia jak najszerszego udziału dzieci pięcioletnich w wychowaniu przedszkolnym. Przekazany do konsultacji społecznych projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakłada:
- Przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej. Oznacza to, że o rozpoczęciu nauki w szkole dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007 nadal decydować będą rodzice.
- Objęcie obowiązkiem szkolnym wszystkich dzieci sześcioletnich od 1 września 2014 roku. Oznacza to, że dzieci urodzone w 2008 roku i w latach kolejnych będą rozpoczynały naukę w szkole w wieku sześciu lat.
Dzieci pięcioletnie nadal będą objęte obowiązkiem uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym.
Dzieci urodzone w latach 2006 i 2007, które - zgodnie z decyzją rodziców - nie rozpoczną nauki w szkole w wieku sześciu lat, będą nadal uczęszczać do przedszkoli lub oddziałów przedszkolnych w szkołach.
Dla tych dzieci nauczyciele wymienionych placówek opracują program, rozszerzający zdobytą wcześniej wiedzę i umiejętności, który będzie uwzględniał ich potrzeby rozwojowe.
W podjęciu decyzji o zapisaniu sześciolatka do klasy pierwszej rodzicom pomoże informacja o poziomie przygotowania dziecka do edukacji szkolnej, przygotowana przez nauczyciela w przedszkolu.
Wydłużenie do 2014 roku terminu wprowadzenia obowiązku nauki dla sześciolatków umożliwi samorządom skorzystanie m.in. ze środków przeznaczonych na realizację rządowego programu „Radosna szkoła".
W większości krajów europejskich naukę podejmują dzieci sześcioletnie i młodsze np. od 4. roku życia w Irlandii Północnej i Luksemburgu; od 5. roku życia w Anglii, Holandii, na Łotwie, w Szkocji, Walii i na Węgrzech; od 6. roku życia w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, na Litwie, w Niemczech, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii i we Włoszech.
Tyle informacji podano na stronach ministerstwa edukacji narodowej.
Projekt wraz uzasadnieniem umieściliśmy poniżej jako załącznik.
Komentarz DWW: Resort edukacji przedstawia kolejny projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Robi to:
- Dla samorządów – aby lepiej się przygotowały i wykorzystały środki z programu „Radosna szkoła".
- Dla rodziców – aby spełnić ich oczekiwania.
- Wreszcie dlatego, że w większości krajów europejskich naukę podejmują dzieci sześcioletnie i młodsze.
To wszystko ładnie, ale nasuwa mi się pytanie: a jaka jest w koncu długoletnia strategia ministerstwa edukacji i jak widzi ono przyszłość polskiej edukacji. Według mnie takiej strategii nie ma.