Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sześciolatek w przedszkolu - dostosowanie programów

Sześciolatek w przedszkolu - dostosowanie programów fotolia.pl

Na stronie ministerstwa edukacji narodowej zamieszczone zostało wyjaśnienie dotyczące dostosowywania przez nauczycieli przedszkoli programów nauczania do potrzeb rozwojowych dzieci sześcioletnich. Jest to odpowiedź na pojawiające się liczne pytania dotyczące tej kwestii.

Oto treść wyjaśnienia:

Dzieci rozpoczynają edukacje przedszkolną w różnym wieku. Część z nich jako trzylatki, a część jako pięciolatki. W oddziale przedszkolnym od zawsze spotykają się ze sobą dzieci w tym samym wieku, ale mające za sobą różne doświadczenia. Niektóre z nich chodzą do przedszkola od ponad dwóch lat, a niektóre dopiero rozpoczynają edukację przedszkolną. Dlatego programy przedszkolne konstruowane są przez nauczycieli z myślą o doskonaleniu wcześniej nabytych przez dziecko umiejętności poprzez stawianie mu do rozwiązania coraz trudniejszych zadań. Zgodnie z podstawą programowa wychowania przedszkolnego dziecko m.in. uczy się funkcjonowania w grupie, rozwija umiejętności mówienia (słuchanie, opowiadanie, odpowiadania na pytania) oraz umiejętności manualne (wycinanie, rysowanie). Jeśli więc rodzice nie zdecydują się posłać dziecka sześcioletniego do szkoły a zostanie ono jeszcze rok w edukacji przedszkolnej będzie ono doskonalić i rozwijać posiadane umiejętności.

Aby zobrazować powyższą sytuację, możemy posłużyć się przykładem. Jednym z wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest wykształcenie umiejętności słuchania np. opowiadań, baśni, rozmawiania o nich, interesowania się książkami. To wymaganie, jak wszystkie pozostałe, dotyczy każdej grupy wiekowej, i jest dostosowywane do aktualnego poziomu możliwości dziecka. Trzylatek uczy się słuchać prostych bajek i odpowiadać na proste pytania. Im starsze dziecko, tym czytane mu teksty są bardziej skomplikowane, a pytania trudniejsze. Nauczyciel dobiera odpowiedni tekst i zadaje pytania łatwiejsze lub trudniejsze, w zależności od umiejętności dziecka.

Oceniając stan przygotowania dziecka do edukacji szkolnej nie jest brane pod uwagę, czy potrafi ono pisać, czytać i liczyć, ale czy jego rozwój społeczny, zakres słownictwa, umiejętności manualne gwarantują, że w klasie I szkoły podstawowej nie będzie miało trudności z nauką pisania i czytania.

Już od 1 września 2009 roku każdy nauczyciel przedszkola i szkoły ma obowiązek przygotowania własnego programu nauczania realizującego podstawę programową i dostosowanego do potrzeb swoich uczniów i wychowanków. To obowiązek każdego nauczyciela wykonywany w ramach stosunku pracy. Nauczyciele pracują z uczniami w oparciu o własne, przygotowane przez siebie programy lub konstruują je w oparciu o dostępne materiały.

Aby wspomóc nauczycieli w tym zadaniu, na zamówienie Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (obecnie Ośrodek Rozwoju Edukacji) w drodze konkursu wskazał przykładowe programy wychowania przedszkolnego, które pomagają obecnie nauczycielom w tworzeniu ich własnych. We wrześniu tego roku Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił także konkurs na opracowanie materiałów dydaktycznych do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, które uwzględniać mają również potrzeby dzieci sześcioletnich. Dzisiaj Ośrodek Rozwoju Edukacji uruchamia stronę internetową, na której nauczyciele przedszkoli będą mogli znaleźć pomocne im materiały i wyjaśnienia.

Źródło: men.gov.pl

Pon., 28 Lst. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun