23 lutego br. minister Dariusz Piontkowski odniósł się do interpelacji poselskiej w sprawie planowanej nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela.
Zadano następujące pytania:
- Jakie są założenia przedmiotowej nowelizacji Karty Nauczyciela?
- W jakiej fazie są prace nad nowelizacją Karty Nauczyciela?
Odpowiadając minister Piontkowski wskazał, dostrzegając fakt że nauczyciele są grupą zawodową, która wykonuje pracę o szczególnej roli i uregulowania dla tej grupy powinny być odpowiednie do rangi tego zawodu, Minister Edukacji Narodowej powołał Zespół ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Poszczególne posiedzenia Zespołu mają określony zakres tematyczny i wszyscy uczestnicy dyskusji mają możliwość określenia swoich stanowisk i opinii. Niejednokrotnie stanowiska te różnią się. Bardzo często inny jest ogląd sytuacji związków zawodowych reprezentujących nauczycieli i przedstawicieli JST, którzy każdą decyzję muszą rozpatrywać zarówno pod kątem jakości edukacji, jak i konkretnych skutków finansowych. Niejednokrotnie związki zawodowe także różnią się stanowiskami w szczegółowych kwestiach dotyczących rozwiązań systemowych w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli. Natomiast Minister podejmując decyzję o podjęciu kolejnych działań legislacyjnych bierze pod uwagę zarówno debatę przeprowadzoną w ramach Zespołu, jak i inne czynniki warunkujące możliwości wprowadzenia postulowanych rozwiązań, np. możliwości budżetowe Państwa.
Dariusz Piontkowski podkreślił, że środowiska zaangażowane w sprawy oświaty są zgodne, że obowiązująca pragmatyka nauczycielska wyczerpała się i nie przystoi do współczesnych warunków funkcjonowania szkoły, jednak nowe zasady powinny stanowić zwarte rozwiązanie systemowe. Zagadnienia czasu pracy, zadania realizowane przez nauczycieli w poszczególnych kategoriach czasu pracy, wynagrodzenie za wykonaną pracę, ocena pracy, odpowiedzialność dyscyplinarna, awans zawodowy nauczycieli, powinny stanowić całościowe rozwiązanie.
Z uwagi na sytuację epidemiologiczną w kraju prace Zespołu zostały czasowo zawieszone. Mając jednakże na uwadze potrzebę prowadzenia dalszych prac nad zmianami przepisów prawa, kontynuacja prac nad nowymi rozwiązaniami w przedmiotowym zakresie wpisana została do planu prac ministerstwa na 2021 r.
Jak wskazał minister, przedstawienie propozycji systemowej zmiany w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli możliwe będzie dopiero po przeanalizowaniu przez Zespół wszystkich kwestii wymagających zmiany.
Źródło: sejm.gov.pl