Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pani Minister, audiatur et altera pars

Pani Minister, audiatur et altera pars fotolia.pl

We wtorek, 28 lutego br. w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej odbyły się ostatnie warsztaty konsultacyjne dotyczące opracowania koncepcji zmiany systemu finansowania zadań oświatowych. Udział w spotkaniu wzięli pracownicy Ministerstwa Edukacji Narodowej. Do prac nad koncepcją zmian zostali zaproszeni eksperci z województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego, podlaskiego i świętokrzyskiego.

W ciągu minionego miesiąca warsztaty konsultacyjne odbyły się również w następujących miastach: Katowice (3 lutego br.) – z udziałem ekspertów z województw: śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego, podkarpackiego i małopolskiego; Gdańsk (9 lutego br.) – z udziałem ekspertów z województw: pomorskiego, warmińsko – mazurskiego, zachodniopomorskiego oraz Bydgoszcz (16 lutego br.) – z udziałem ekspertów z województw: kujawsko – pomorskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

Warsztaty miały charakter ekspercki. Ich celem było wypracowanie wstępnych rozwiązań dotyczących finansowania oświaty we współpracy z osobami znającymi tę tematykę i mającymi doświadczenie praktyczne z tego zakresu.

Głównym tematem rozmów było finansowanie oświaty samorządowej i nie samorządowej.  Warsztaty podzielone były na dwa panele. Podczas pierwszego z nich dyskutowano o ustaleniu ogólnego sposobu kalkulacji łącznej kwoty subwencji oświatowej oraz zasadach jej podziału oraz o zmianach w zakresie dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego.

Drugi panel poświęcony był omówieniu zmian w sposobie finansowania zadania polegającego na zapewnieniu uczniom szkół podstawowych bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. Poruszano także kwestię zmian w zakresie udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.

Wszystkie uwagi zgłaszane podczas warsztatów konsultacyjnych dotyczące finansowania zadań oświatowych są obecnie rozpatrywane i wnikliwie analizowane, jak zapewnia Pani Minister.

Zmiany w systemie finansowania

Finansowanie edukacji było jednym z głównych tematów trwającej w ubiegłym roku ogólnopolskiej debaty oświatowej „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana”.

We wrześniu, podczas prezentacji projektu ustaw: Prawo oświatowe oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, minister Anna Zalewska zapowiedziała, że  docelowo przedstawione zostaną projekty aktów prawnych dotyczące m.in. finansowania zadań oświatowych.

Finansowanie zadań oświatowych jest także jednym z tematów pracy Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. Zespół powstał z inicjatywy minister Anny Zalewskiej. W jego pracach uczestniczą  przedstawiciele oświatowych związków zawodowych, organizacji jednostek samorządu terytorialnego oraz ministerstw.

Problemy w zakresie funkcjonującego systemu finansowania zadań oświatowych, ukształtowanego blisko 20 lat temu, zgłaszane są od wielu lat przez różne środowiska oświatowe, w tym przez jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty prowadzące szkoły i placówki oświatowe oraz regionalne izby obrachunkowe.

Odpowiadając na potrzebę wprowadzenia zmian systemowych w tym obszarze, Ministerstwo Edukacji Narodowej obecnie pracuje nad projektem ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Źródło: men.gov.pl

Komentarz: Rzeczywiście, w edukacji dzieje się dużo i są to ważne zmiany organizacyjne, merytoryczne i finansowe. Niestety, w tak trudnym i ważnym dla oświaty okresie zbyt często tylko jedna ze stron uważa, że ona wie wszystko. Mam niestety wrażenie, że różne spotkania, seminaria i akademie nie służą pracy merytorycznej, a przede wszystkim jest promocją dawno już zadań postanowionych do realizacji.

I to mnie nie tylko niepokoi, ale uważam, że w dyskursie o tak ważnych dla wszystkich teraźniejszych i przyszłych głos ma tylko jedna strona, do tego posiadającą aktualnie władzę.  Tak być nie powinno, dlatego w tytule umieściłem łacińską sentencję.

Pt., 3 Mrz. 2017 0 Komentarzy
Tadeusz Narkun
Redaktor Tadeusz Narkun