10 stycznia br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, tym razem dotyczace awansu zawodowego i czasu pracy nauczycieli.
Podczas posiedzenia zaprezentowano szereg postulatów i uwag:
- po zakończeniu drogi awansu nie ma już systemu motywacji nauczycieli,
- tytuł dr nie jest miarodajny i nie powinien mieć podstawowego znaczenie przy nadawaniu wyższego stopnia awansu,
- błędem jest definiowanie nauczyciela przez miejsce zamieszkania a nie przez zadania,
- powiaty nie przekazują poradniom psychologiczno-pedagogicznym zwiększonych środków z subwencji,
- pracownicy poradni są zmuszani do odpracowania czasu, kiedy osoba zapisana nie zgłosiła się do poradni, nie mają oni np. dnia wolnego za święto przypadające w sobotę, nie mają możliwości rozliczenia delegacji,
- awans zawodowy nauczycieli powinien być związany z jakością pracy i wynagrodzeniem,
- rozszerzenie awansu wraz z odpowiednią gratyfikacją,
- uszczelnienie art 42 ust. 2 pkt 2 KN i jasne określenie jakie zadania są płatne a jakie nie,
- awans należy powiązać z doskonaleniem zawodowym i oceną pracy nauczyciela (dyrektor powinien takiej oceny dokonywać),
- jeden ze związków zawodowych zaprezentował sprzeciw wobec wprowadzania nowego stopnia awansu zawodowego,
- należy podnieść wynagrodzenie nauczycieli,
- wprowadzenie rozwiązań kodeksowych np. 8-godzinnego dnia pracy rozwiązałoby wiele problemów,
- jeden ze związków zawodowych opowiedział się, za ewidencjonowaniem i rozliczaniem czasu pracy nauczycieli,
- asystenta nauczyciela powinien być zatrudniany na podstawie Karty Nauczyciela.
Spotkanie grupy roboczej dot. awansu zawodowego zaplanowano na 20 stycznia br.