Odbyły się już pierwsze spotkania z cyklu 16 Regionalnych Konferencji Rad Rodziców. Ich organizatorami są: Fundacja „Rodzice Szkole”, wojewodowie i kuratorzy oświaty.
Pierwsza z konferencji odbyła się we Wrocławiu 27 września. Uczestniczyło w niej ponad 400 rodziców, nauczycieli i przedstawicieli samorządów terytorialnych z woj dolnośląskiego. Atmosferę i dyskusję konferencji oddaje felieton Doroty Denys-Binduga, pełnomocnik Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole” w Województwie Dolnośląskim, którego fragmenty załączamy:
(…) Wszyscy jesteśmy oponentami formalizmu i rozrośniętej biurokracji. Wszyscy odczuwamy jak ważnym miejscem dla rodziców jest teren szkoły, do której uczęszczają nasze dzieci, jak ważną rolę powinny odgrywać w niej wszystkie organy szkoły, bez pomijania żadnego z nich lub nadmiernego autokratyzmu któregoś z nich: dzieci, rodzice, nauczyciele, pracownicy, dyrektorzy oraz organ prowadzący szkołę. Nie może być tak, że milczymy, bo zabrano nam głos. (…).
Proszę Państwa, istnieją wartości uniwersalne, bez konieczności przeciągania argumentów w kierunku większości bądź mniejszości, ponieważ ani argument większości, ani argument mniejszości nie jest gwarantem słuszności jakiegokolwiek postulatu. Po zaprezentowaniu i wyczerpaniu wszystkich argumentów trzeba głosować. Głosowaniu nie mogą jednak podlegać stałe wartości i prawa człowieka niczym niezbywalne, jak postąpiono w szkołach państw Europy Zachodniej, wyrywając cywilizacyjne korzenie i wyrzucając je na śmietnik historii. Już wiadomo, że w ich miejsce implantuje się drogą manipulacji wartości obce i uwsteczniające kulturowo, jak np. poligamię. Nie możemy powtórzyć ich błędów.
Wartości uniwersalne konstytuuje niczym niezbywalna podmiotowość każdej jednostki ludzkiej, o którą należy stale dbać i respektować poprzez brak zastosowania: manipulacji, dominacji i przemocy (wymuszania). Ponadto: nie czyń drugiemu co tobie nie miłe i nie zmuszaj drugiego do tego, co tobie czynić jest miło. Zaś granicą mojej wolności jest wolność drugiego człowieka. Zawsze istnieje pierwsza przyczyna złamania, któregokolwiek z w/w 3 wymogów. Wtedy trzeba po prostu interweniować. Jeżeli z jakichś powodów te same ustalenia i zapisy np. w WSO (Wewnątrzszkolny System Oceniania) nie traktują równo wszystkich dzieci na terenie szkoły, należy zapis zmodyfikować lub cały temat usunąć, aby przestał być kartą przetargową i narzędziem manipulacji. Ponadto żaden urząd, instytucja nie może być traktowana jak podmiot. Urząd pełni rolę służebną (tj. respektującą w pełni) wobec podmiotowości jednostek, dla których powołano ten urząd. A jednym z narzędzi umożliwiających wspólne dbanie o respektowanie tych 3 wymogów jest właśnie dialog w kręgu danej społeczności. Dialog pozbawiony manipulacji, dominacji i stosowania przemocy, przez i wobec, któregokolwiek z równorzędnych organów szkoły.(…)
Celem programu Rady Rodziców- Partnerzy i Sprzymierzeńcy jest:
- upowszechnienie wiedzy dotyczącej różnych obszarów działalności rad rodziców ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich rolę przy tworzeniu i realizacji programów wychowawczych szkół,
- zewidencjonowanie oczekiwań rad rodziców w stosunku do: Ministra Edukacji Narodowej, kuratorów oświaty, samorządów terytorialnych i dyrektorów szkół,
- konsolidacja środowisk rodziców i rad rodziców, prowadząca do budowania lokalnych porozumień rad rodziców i stworzenia krajowej reprezentacji rad rodziców – Ogólnopolskiego Porozumienia Rad Rodziców.
Wydarzenie jest objęte patronatem medialnym Dziennika Warto Wiedzieć.
Harmonogram spotkać dostępny jest tutaj.