Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sposób ustalenia wysokości dodatku motywacyjnego musi być wyraźnie określony w regulaminie

Sposób ustalenia wysokości dodatku motywacyjnego musi być wyraźnie określony w regulaminie fotolia.pl

Wojewoda Śląski: regulamin przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli musi zawierać wyraźne wskazanie wysokości dodatków i sposobu jej ustalenia.

W rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewoda stwierdził nieważność uchwały rady gminy, w której organ jednostki samorządu terytorialnego umieścił regulamin określania wysokości i warunków przyznawania nagród i dodatków do nauczycielskich wynagrodzeń wraz z warunkami wynagradzania godzin ponadwymiarowych oraz doraźnych zastępstw.

Zdaniem Wojewody, badany przez organ nadzoru regulamin nie określił przy tym w sposób prawidłowy wysokości i szczegółowych warunków przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego, ponieważ - wbrew nazwie regulaminu - nie wskazano w nim zasad, na jakich wysokość ta będzie ustalana przez dany podmiot. Stanowi to naruszenie przepisów Karty Nauczyciela, które wymagają od podejmujących uchwałę wskazania precyzyjnej metodyki ustalania wysokości dodatku. Choć w treści kontrolowanej uchwały zamieszczono warunki, które uzasadniają przyznanie nauczycielowi takiego bonusu, próżno było szukać, w jaki sposób i w jakim stopniu spełnienie danego warunku ma wpływać na konkretną wysokość dodatku do wynagrodzenia.

Wojewoda zauważył, że w istocie określanie wysokości dodatku motywacyjnego ma w związku z brzmieniem upoważniających przepisów dość luźny charakter. Pewna konkretyzacja postanowień uchwały, z której miałoby wynikać, na jakiej podstawie dany nauczyciel miałby uzyskać dodatkową kwotę pieniężną, była jednak konieczna. Rozpiętość pomiędzy zaproponowaną najniższą a najwyższą kwotą mogącą zostać przyznaną jako dodatek motywacyjny, sprawiała że zaistniało ryzyko zbytniej uznaniowości.

Organ nadzoru przytoczył w tym miejscu orzeczenie WSA w Gorzowie Wlkp. z 19 sierpnia 2009 r. (sygn. II SA Go 439/09), z którego wynika, iż wysokość dodatku musi w sposób wyraźny wynikać z postanowień regulaminu, bowiem stanowi on składnik wynagrodzenia. O ile forma określenia jego wysokości może zostać wybrana spośród różnych możliwości, musi umożliwiać ustalenie rzeczywistej kwoty, jaką dany nauczyciel mógłby otrzymać.

Mając to na względzie, Wojewoda uznał, że norma kompetencyjna umieszczona w treści art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, nie została zrealizowana prawidłowo, co stanowi istotne naruszenie prawa. Nietransparentność postanowień regulaminu w przedmiocie ustalenia wysokości dodatku motywacyjnego pociągnęła za sobą wyeliminowanie uchwały z obrotu prawnego poprzez stwierdzenie jej nieważności.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 25 września 2024 r. (sygn. NPII.4131.1.761.2024)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego 

Czw., 10 Prn. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch