- Zmiany w edukacji przedstawione 16 września 2016 r. przez minister edukacji Annę Zalewską w projektach aktów prawnych to cofnięcie się w czasie do roku 1999 i powrót do systemu zupełnie nieodpowiadającego współczesnemu rozwojowi cywilizacyjnemu – to fragment petycji Związku Nauczycielstwa Polskiego z 10 października br.
Związkowcy stanowczo żądają wstrzymania szkodliwej reformy systemu edukacji. Opowiadają się za racjonalnym i odpowiedzialnym doskonaleniem systemu oświaty.
W ich ocenie projektowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reforma ustroju szkolnego ma charakter rewolucyjny, ponieważ:
- zburzy wszystkie struktury systemu tworzone przez wiele lat i w krótkim czasie dotknie wszystkich poziomów edukacyjnych,
- będzie niezwykle kosztowna, a koszty te w głównej mierze poniosą jednostki samorządu terytorialnego,
- stworzy więcej zagrożeń niż szans dla dobrej edukacji,
- jej skutkiem będzie obniżenie poziomu jakości edukacji i zaprzepaszczenie wypracowanych przez szkoły osiągnięć,
- spowoduje zwolnienia w oświacie: nauczycieli, dyrektorów i pracowników szkolnej administracji i obsługi, przede wszystkim z gimnazjów,
- niszczy autonomię nauczyciela.
ZNP ostro krytykuje pomysł likwidacji gimnazjów. - To krok wstecz! To destrukcja systemu oświaty. Na to nie ma naszej zgody! Nie przedstawiono bowiem rzeczywistych przesłanek uzasadniających tak gruntowną reformę ustroju szkolnego – wynika z petycji.
Tymczasem gimnazja stanowią źródło lokalnej dumy. Osiągają znakomite efekty kształcenia, co potwierdzają wyniki badań międzynarodowych. Ponadto są żywym dowodem na zmianę cywilizacyjną i infrastrukturalną. Są to centra ogniskujące życie i emocje lokalnych społeczności.
- Nauczeni doświadczeniem mamy pewność, że polskiej oświaty nie stać, aby po raz kolejny uczyła się na błędach i zaczynała od zera. Dlatego proponujemy, by - nie burząc struktury szkolnictwa - podjąć rzeczywiste działania zmierzające do wypracowania jak najlepszych rozwiązań w zakresie:
- niezbędnych zmian programowych i organizacyjnych,
- doskonalenia systemu edukacji, opieki i wychowania,
- doskonalenia systemu wsparcia dla uczniów,
- tworzenia równych szans edukacyjnych,
- funkcjonowania nadzoru pedagogicznego,
- dostosowania systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli do wyzwań współczesnej szkoły,
- finansowania zadań edukacyjnych, w tym kształtowania wynagrodzeń pracowników oświaty – proponują związkowcy.
Z pełną treścią petycji można zapoznać się tutaj.