Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Gimnazja stanowią źródło lokalnej dumy. ZNP przeciwko reformie oświatowej

Gimnazja stanowią źródło lokalnej dumy. ZNP przeciwko reformie oświatowej fotolia.pl

- Zmiany w edukacji przedstawione 16 września 2016 r. przez minister edukacji Annę Zalewską w projektach aktów prawnych to cofnięcie się w czasie do roku 1999 i powrót do systemu zupełnie nieodpowiadającego współczesnemu rozwojowi cywilizacyjnemu – to fragment petycji Związku Nauczycielstwa Polskiego z 10 października br.

Związkowcy stanowczo żądają wstrzymania szkodliwej reformy systemu edukacji. Opowiadają się za racjonalnym i odpowiedzialnym doskonaleniem systemu oświaty.

W ich ocenie projektowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reforma ustroju szkolnego ma charakter rewolucyjny, ponieważ:

  • zburzy wszystkie struktury systemu tworzone przez wiele lat i w krótkim czasie dotknie wszystkich poziomów edukacyjnych,
  • będzie niezwykle kosztowna, a koszty te w głównej mierze poniosą jednostki samorządu terytorialnego,
  • stworzy więcej zagrożeń niż szans dla dobrej edukacji,
  • jej skutkiem będzie obniżenie poziomu jakości edukacji i zaprzepaszczenie wypracowanych przez szkoły osiągnięć,
  • spowoduje zwolnienia w oświacie: nauczycieli, dyrektorów i pracowników szkolnej administracji i obsługi, przede wszystkim z gimnazjów,
  • niszczy autonomię nauczyciela.

ZNP ostro krytykuje pomysł likwidacji gimnazjów. - To krok wstecz! To destrukcja systemu oświaty. Na to nie ma naszej zgody! Nie przedstawiono bowiem rzeczywistych przesłanek uzasadniających tak gruntowną reformę ustroju szkolnego – wynika z petycji.

Tymczasem gimnazja stanowią źródło lokalnej dumy. Osiągają znakomite efekty kształcenia, co potwierdzają wyniki badań międzynarodowych. Ponadto są żywym dowodem na zmianę cywilizacyjną i infrastrukturalną. Są to centra ogniskujące życie i emocje lokalnych społeczności.

- Nauczeni doświadczeniem mamy pewność, że polskiej oświaty nie stać, aby po raz kolejny uczyła się na błędach i zaczynała od zera. Dlatego proponujemy, by - nie burząc struktury szkolnictwa -  podjąć rzeczywiste działania zmierzające do wypracowania jak najlepszych rozwiązań w zakresie:

  • niezbędnych zmian programowych i organizacyjnych,
  • doskonalenia systemu edukacji, opieki i wychowania,
  • doskonalenia systemu wsparcia dla uczniów,
  • tworzenia równych szans edukacyjnych,
  • funkcjonowania nadzoru pedagogicznego,
  • dostosowania systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli do wyzwań współczesnej szkoły,
  • finansowania zadań edukacyjnych, w tym kształtowania wynagrodzeń pracowników oświaty – proponują związkowcy.

Z pełną treścią petycji można zapoznać się tutaj.

Pt., 14 Prn. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska