Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uwaga! Jakie zmiany czekają polską edukację?

Uwaga! Jakie zmiany czekają polską edukację? fotolia.pl

W pięknym mieście Toruń odbyła się 27 czerwca br. konferencja podsumowująca Ogólnopolską Debatę o Edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana”.

Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej na rozpoczęcie podkreśliła, że edukacja w Polsce to właśnie uczeń, rodzic i nauczyciel. Natomiast resort edukacji i organy prowadzące pełnią funkcje służebną wobec tych podmiotów oraz szkoły.  Powinny one w harmonii współpracować na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli i właśnie tej harmonii Pani Minister oczekuje i będzie do niej dążyła.

Przechodząc do podsumowania debat Pani Minister wskazała na podstawowe obszary, które wymagają zmian:

UCZEŃ

  • rozwój czytelnictwa
  • rozwiązania na rzecz poszerzania świadomości historycznej uczniów poprzez m.in. zwiększenie liczby godzin historii w podstawie programowej
  • aktywizacja społeczna poprzez działalność rady dzieci i młodzieży przy MEN, wolontariat, opiekę nad szkołami polonijnymi
  • zmiany w zakresie wychowania fizycznego poprzez między innymi powrót do SKS-ów
  • dążenie do nowoczesności: nauka programowa w szkołach – szerokopasmowy Internet w każdej szkole (w ciągu 2 lat) oraz nauka języka obcego w szkole
  • zmiany w edukacji zawodowej poprzez stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia oraz włączenie pracodawców w obszar kształcenia zawodowego
  • wprowadzenie szkoły branżowej – jako szkoły kadr dla gospodarki
  • możliwość zdawania matury po szkole zawodowej i pójścia na studia wyższe ale tylko do poziomy licencjata
  • przeprowadzanie egzaminów zawodowych przez Centra Kształcenia Praktycznego
  • szkoła specjalistyczna a nie szkoła specjalna: wprowadzenie diagnozy funkcjonalnej i powołanie wiodących poradni psychologiczno-pedagogicznych
  • połączenie programu wychowawczego i programu profilaktyki oraz przygotowanie podstawy programowej dla godzin do dyspozycji wychowawcy klasy
  • utworzenie rady szkoły w każdej szkole
  • rejestracja każdej osoby pojawiającej się na terenie szkoły

NAUCZYCIEL

  • zmiany w zakresie ewaluacji zewnętrznej – ograniczenie ewaluacji zewnętrznej całościowej do sytuacji przewidzianych prawem, zmiana kształtu raportów z ewaluacji
  • zmniejszenie biurokracji poprzez rezygnacje z prowadzenia dokumentacji tzw. godzin karcianych
  • zmiany w organizacji nadzoru pedagogicznego – organizacja narad, konferencji dla dyrektorów, upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie organizacji szkoły, wprowadzenie rejonów wizytacyjnych, odstąpienie od losowego wyboru wizytatorów do przeprowadzenia kontroli
  • zmiany w awansie zawodowym – rozszerzenie obecnej trzystopniowej skali oceny pracy nauczyciela (dodanie oceny zadowalającej i szczególnie wyróżniającej), wprowadzenie nowego stopnia awansu – nauczyciel specjalista, wydłużenie pierwszego stażu z 9 miesięcy do 1 roku i 9 miesięcy, uwzględnienie udziału doradcy metodycznego w procedurach awansu, określenie statusu nauczyciela polonijnego
  • wprowadzenie krajowego planu doskonalenia zawodowego nauczycieli – obowiązkowe wyodrębnienie środków na doskonalenie nauczycieli, w tym organizacji doradztwa metodycznego w wysokości 1% planowanych rocznych wydatków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli, obowiązek przekazywania 20% z ogólnej puli środków wyodrębnionych na doskonalenie zawodowej nauczycieli w celu organizacji doradztwa metodycznego na terenie województwa, przez organy prowadzące szkoły, obowiązkowa akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli,

FINANSOWANIE

  • subwencja oświatowa na 6-latka objętego wychowaniem przedszkolnym w kwocie około 4 3000 zł od 2017 r.
  • wsparcie finansowe dla małych szkół
  • zwiększony dodatek dla wychowania klasy
  • uzależnienie subwencji szkolnictwa branżowego od zapotrzebowania rynku pracy
  • dążenie do likwidacji obowiązku rozliczania średniego wynagrodzenia na każdym stopniu awansu zawodowego

STRUKTURA SZKOLNICTWA

  • cel reformy w obliczu niżu demograficznego – uratowanie potencjału polskiej edukacji, wprowadzenie cykliczności etapów szkolnych (wprowadzenie 4-letniego liceum ogólnokształcącego i wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej), dokonanie zmian programowych,
  • nowa struktura szkół podstawowych – klasy I-VIII z edukacją wczesnoszkolną w klasach I-VI

Docelowa struktura szkolnictwa

  1. Szkoła powszechna: poziom podstawowy – klasy I-IV oraz poziom gimnazjalny – klasy V-VIII
  2. Liceum Ogólnokształcące: klasy I-IV
  3. Technikum: klasy I-V
  4. Szkoła branżowa: stopień I – klasy I-III oraz stopień II – klasy I-II (zmiana od 2017 r.)
Pon., 27 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka