Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przekazania szkoły lub placówki publicznej (cz. 4) - podjęcie uchwały

Przekazania szkoły lub placówki publicznej (cz. 4) - podjęcie uchwały fotolia.pl

Do przekazania prowadzenia szkoły publicznej wymagane jest podjęcie przez jednostkę samorządu terytorialnego, będącą organem prowadzącym, uchwały w tej sprawie.

Aktem inicjującym procedurę przekazania szkoły, a jednocześnie będącym podstawą do podjęcia dalszych czynności składających się na procedurę przekazania, jest uchwała organu stanowiącego JST prowadzącej daną szkołę. Tak więc to rada podejmuje uchwałę o przekazaniu szkoły na co najmniej 6 miesięcy przed tym przekazaniem. Ustawodawca wskazał minimalny termin na wykonanie wszystkich czynności zwiazanych z przekazaniem szkoły, stąd też uchwała jako inicjująca całą procedurę powinna zostać podjęta w takim czasie, aby organ prowadzący zdążył wykonać wskazane w art 5 ust. 5l czynności. Oznacza to, że uchwała musi być podjęta właśnie co najmniej na 6 miesięcy przed terminem przekazania, a w praktyce jeszcze wcześniej, tak aby zdążyć z powiadomieniem wymienionych w art. 5 ust. 5l podmiotów.

Uchwała, o której mowa w art. 5 ust. 5g, jest jedyną uchwałą podejmowaną przez organ prowadzący podczas procedury przekazania szkoły. Z treści przepisu stanowiącego o kompetencji do jej podjęcia nie wynika obowiązek podjęcia wcześniej uchwały intencyjnej czyli tzw. uchwały o zamiarze przekazania prowadzenia szkoły. Jak wypowiedział się WSA w wyroku z 12 września 2013 r. (III SA/Lu 359/13) rada nie może na mocy art. 18 ust. 1 ustaw o samorządzie gminnym w powiązaniu z procedurą przewidzianą w art. 5 dotyczącą przekazania prowadzenia szkoły, podjąć uchwały czysto intencyjnej w celu wstępnego ustalenia, czy zamiar przekazania szkoły zostanie zaakceptowany.  

Uchwała, o której mowa w art. 5 ust. 5g jest jednym z elementów, od zaistnienia których uzależniona jest dopuszczalność zawarcia przez organ stanowiący odpowiedniej umowy.  Podjęcie zatem takiej uchwały nie przesądza o przekazaniu szkoły. Może bowiem dojść do sytuacji, że organ nadzoru pedagogicznego wyda negatywna opinię odnośnie przekazania bądź też nawet pomimo podjętej uchwały i pozytywnej opinii kuratora, nie dojdzie do zawarcia umowy na skutek takiej decyzji jej stron. 

Ustawa nie określa żadnych wymagań co do treści uchwały podejmowanej przez organ stanowiący o przekazaniu prowadzenia szkoły, dlatego przykładowo należy wskazać, że powinny to być co najmniej takie elementy jak:

  1. termin przekazania
  2. nazwę i siedzibę przekazywanej szkoły
  3. nazwę osoby prawnej lub fizycznej która przejmie prowadzenie szkoły
  4. warunek przekazania (uzyskanie pozytywnej opinii organu nadzoru)
  5. uzasadnienie przekazania (§131w zw. z §143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów „Zasady techniki prawodawczej”) które powinno wskazywać na szczegółowe przyczyny decyzji o przekazaniu tj. prawne, ekonomiczne, dotyczące skutków socjalnych dla pracowników czy informacje o zatrudnieniu pracowników. 
  6. uzasadnienie wyboru danego podmiotu prywatnego, któremu zostanie przekazane prowadzenie szkoły. Ustawa nie wprowadza wprost takiego wymogu ale pozwala na wykazanie transparentności wyboru.

Przede wszystkim uchwała powinna wskazywać na wolę zawarcia umowy o przekazaniu danej szkoły.  

Jak wskazano w tezie wyroku NSA z 21 stycznia 2014 r., I OSK 2346/13, uchwała wyrażająca wolę przekazania prowadzenia szkoły stanowi podstawę do powiadomienia pracowników szkoły, o którym mowa w art. 5 ust. 5l, dlatego musi z niej wynikać termin przekazania. Uchwała, która nie zawierałaby przynajmniej takich danych miałaby niewiążący charakter i stanowiłaby uchwałę czysto programową, która nie mogłaby wywoływać jakichkolwiek skutków prawnych, w tym stanowić podstawy powiadomienia, o którym mowa w art. 5 ust 5l, albowiem powiadomienie takie z oczywistych względów (brak oparcia o jakąkolwiek podstawę prawną) byłoby nieskuteczne.

Uchwała organu stanowiącego ze względu na fakt, ze dotyczy konkretnej czynności (przekazanie prowadzenia szkoły) nie ma charakteru aktu prawa miejscowego. Nie podlega zatem publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. 

Nie rodzi ona bezpośrednich skutków prawnych w stosunku do szkoły, jej pracowników i uczniów oraz podmiotu zewnętrznego, który zamierza przejąć jej prowadzenie. Z tym też związane jest brak możliwości zaskarżenia takiej uchwały. W temacie tym wypowiadały się już sądy administracyjne. Przykładowo WSA w Lublinie w wyrokach z 28 lutego 2013 r. (III SA/ LU 760/12 oraz III SA/Lu 759/12) stwierdził, że nauczyciele nie posiadają interesu prawnego w zaskarżeniu uchwały w sprawie przekazania szkoły osobie prawnej nie będącej JST. Wynika to z faktu, że interesu prawnego nie można wywieść z ogólnego powołania się na przewidywane pogorszenie sytuacji prawnej pracowników w przypadku przekazania szkoły. W sytuacji gdy uchwała dopiero inicjuje działania zmierzające do przejęcia szkoły w przyszłości, to w chwili wniesienia skargi do sądu brak jest bezpośredniego wpływu takiej uchwały na prawa i obowiązki pracowników (nauczycieli), które wynikałyby z konkretnej normy prawnej. W omawianej sytuacji po stronie pracowników (nauczycieli) istnieje jedynie interes faktyczny w zaskarżeniu takiej uchwały, który jednak nie daje podstaw do skutecznego wniesienia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym.

Ponadto fakt, że uchwała o przekazaniu szkoły nie jest aktem prawa miejscowego i nie podlega ogłoszeniu, powoduje także, że uchwała taka może zostać podjęta w każdym czasie (niekoniecznie tylko na koniec roku szkolnego czy też kalendarzowego), ponieważ nie wywiera skutków w sferze działalności edukacyjnej szkoły. Bieżąca praca w przekazywanej szkole jest kontynuowana a z punktu widzenia uczniów zmiany nie wywołują żadnych zakłóceń w działalności szkoły. 

W praktyce uchwałom organów stanowiących w sprawie przekazania prowadzenia szkoły podmiotom prywatnym zarzuca się następujące wady:
  • wyzbywanie się ustawowego obowiązku prowadzenia szkół przez samorząd terytorialny
  • niezapewnienie uczniom nauki w szkole publicznej tego samego typu (nieobjęcie ucznia obwodem innej szkoły publicznej)
  • powoływanie się wyłącznie na czynnik ekonomiczny
  • brak przedstawienia projektu uchwały do zaopiniowania związkowi zawodowemu.

Należy pamiętać, że uchwałę w sprawie przekazania prowadzenia szkoły należy przekazać do opiniowania związkom zawodowym oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny. 

Niedz., 10 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka