Podczas spotkania Zespołu ds. koordynacji działań w obszarze e-administracji, udostępniania informacji sektora publicznego oraz rozwoju kompetencji cyfrowych zaprezentowano plany rządu w zakresie promowania nauki kodowania w szkołach.
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska podsumowała aktualną sytuację informatyzacji szkół. Wskazała, że szkoły nie są wyposażone w sprzęt w wystarczającej ilości i jakości (np. jeden komputer na klasę, stare komputery), szkoły nie mają dostępu do Internetu o określonej prędkości. Ponadto oceniła, że brakuje kadry, która byłaby dobrze przygotowana do nauczania programowania – często lekcje informatyki prowadzi nauczyciel plastyki lub techniki po krótkim kursie. Minister Piotr Woźny z resortu cyfryzacji dodał, że Ministerstwo nie ma kompleksowych danych na temat stanu informatyzacji (sprzęt i dostęp do Internetu) we wszystkich placówkach oświatowych. Zapowiedział rozesłanie ankiet mających na celu zdobycie tej wiedzy. Dodał też, że w drugiej połowie 2016 roku zostanie ogłoszony konkurs, którego przedmiotem będzie zapewnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu wraz z instalacją WiFi dla każdej z 32 tys. placówek oświatowych.
Ponadto zapowiedział, że w kwietniu br. w 10 szkołach w województwie mazowieckim oraz 10 szkołach w województwie podlaskim rozpocznie się program pilotażowy nauki kodowania. Wykorzystane zostaną doświadczenia ekspertów zewnętrznych oraz organizacji pozarządowych z zakresu programowania.
Minister Piotr Woźny zaprezentował „Potencjał POPC, RPO i POWER w zakresie promocji nauki programowania”. Aktualnie głównym narzędziem wsparcia przez resort cyfryzacji nauki programowania są otwarte konkursy dla organizacji pozarządowych. W 2015 roku ogłoszono konkurs na realizację zadania publicznego „Nowatorskie inicjatywy na rzecz rozwoju umiejętności programowania oraz budowa kapitału społecznego z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych.” Dofinansowanie w wysokości 2 mln złotych otrzymało 5 podmiotów.
W materiale Minister wskazał potencjalne źródła finansowania przedsięwzięcia w perspektywie 2014 - 2020, tj:
- 3.1 POPC „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych”,
- 3.2 POPC „Innowacyjne narzędzia/działania na rzecz aktywizacji cyfrowej”,
- RPO – część programów zawiera promocję kodowania w swojej treści,
- POWER – w tym programie środków jest najmniej, jednakże można je swobodnie wykorzystać.
Na zakończenie swojej prezentacji Minister Woźny poinformował, iż w ramach Zespołu ds. koordynacji działań w obszarze e-administracji, udostępniania informacji sektora publicznego oraz rozwoju kompetencji cyfrowych, zostanie powołany podzespół do spraw wdrożenia pilotażu nauki programowania w ramach nowej podstawy edukacji informatycznej.