Na nierówne szanse w edukacji dzieci z dysfunkcjami wzroku zwrócił uwagę Rzecznik Praw dziecka w wystąpieniu generalnym do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej.
W wystąpieniu Rzecznik zwraca uwagę na następujące problemy w tym zakresie: dostarczanie podręczników w terminie uniemożliwiającym korzystanie z nich od 1 września danego roku szkolnego, zbyt wąska oferta w stosunku do potrzeb uczniów, a także utrudniony dostęp do pomocy szkolnych.
Rzecznik Praw Dziecka, na podstawie informacji otrzymanych od dyrektorów szkół, zdiagnozował sytuację edukacyjną dzieci z dysfunkcją wzroku.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że uczniowie ci otrzymują podręczniki ze znacznym opóźnieniem (nawet wielomiesięcznym), co mocno utrudnia im realizację podstawy programowej. Mają też utrudniony dostęp do pomocy i materiałów szkolnych. Ponadto uczniowie szkół ogólnodostępnych nie zawsze mogą liczyć na zajęcia rewalidacyjne na właściwym poziomie. Trudności w tym zakresie wynikają z braku bazy oraz niewystarczającego przygotowania nauczycieli i specjalistów.
Rzecznik zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej o podjęcie działań, które wprowadzą racjonalne usprawnienia, dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku i zapewniające im niezbędne wsparcie w ramach powszechnego systemu edukacji, który powinien funkcjonować zgodnie z zasadą równych szans dla każdego dziecka.
Źródło: www.brpd.gov.pl